– Rytm wraz z rymami: nadaje kompozycji muzyczny wręcz charakter, który odpowiada tętnu kopyt i dzikości ruchów bohatera.
– Porównania: „Choć jak latawiec tylko w oczach mignął” – wskazanie na szybkość jego ruchów.
– Metafora: „Lepiej jest płynąć, choć się niebo chmurzy, / Niż morskiej nigdy już nie doznać burzy” – wskazanie na targające bohaterem uczucia, które są równie dynamiczne co jego jazda.
– Kontrast: „Być wyrzuconym na brzegi spokojne” – pokazanie kontrastu wzburzenia bohatera do spokoju brzegów morza, do ciszy następującej po wojnie.
W tym zadaniu wskaż fragmenty utworu, które wzbudzają wrażenie niezwykle dynamicznego obrazu. Krótko skomentuj swoje dostrzeżenia.
Rytm: sekwencja akcentów, ułożona w odpowiedni, muzyczny sposób
Porównanie: zestawienie dwóch różnych wyrazów/rzeczy/środków dla osiągnięcia efektu artystycznego – czytelnik może rozpoznać w innym przedmiocie/pojęciu cechy podobne do innego.
Kontrast: używany w celu podniesienia rangi dynamizacji i emocjonalności wypowiedzi, który za pomocą dwóch skrajnych przykładów (lub więcej) podbija właściwości i cechy konkretnego obrazu.