Wypisz cechy komizmu satyrycznego i humorystycznego i opisz ich funkcje wychowawcze
Komizm satyryczny: wyraża dezaprobatę wobec danego zachowania, powinno wywołać wstyd u tych, do których się odnosi, oraz społeczne oburzenie względem nich; jest bezkompromisowa wobec zła. Wychowuje poprzez odstraszanie od popełniania złych czynów.
Komizm humorystyczny: nie potępia danego postępowania, tylko przedstawia je w komicznym świetle; jest wyrozumiałą krytyką; nie jest surowy. Jego funkcja wychowawcza polega na zachęcaniu do pozytywnego ideału, dobrych zachowań.
Komizm satyryczny oddziałuje negatywnie: spełnia funkcję wychowawczą przez krytykę złych zachowań. Z kolei komizm humorystyczny oddziałuje pozytywnie: pokazuje pozytywny ideał, inspiruje do jego osiągnięcia. Dlatego różnią się metodami działania: pierwszy wyśmiewa złe czyny, oskarża, wzbudza zawstydzenie i pogardę wobec zła. Drugi upomina, śmieje się z opisywanych zjawisk.
Ćwiczenie 2.
308Ćwiczenie 3.
308Ćwiczenie 2.
337