W tym zadaniu musisz określić, jakie formy gramatyczne mają podkreślone wyrazy. Przypatrz się także końcówkom fleksyjnym. Przywołaj kilka zasad dotyczących pisowni końcówek fleksyjnych w tych wyrazach.
blasku – dopełniacz, l. pojedyncza
reflektorów – miejscownik, l. mnoga.
czuję się – pierwsza osoba liczby pojedynczej, czas teraźniejszy, tryb oznajmujący
główną – rodzaj żeński, l. pojedyncza, biernik
rolę – l. pojedyncza, biernik
deskach – miejscownik, l. mnoga
scenicznych – dopełniacz, rodzaj niemęskoosobowy, liczba mnoga
przemieniają się – trzecia osoba, l. mnoga, czas teraźniejszy
tę – dopełniacz, l. pojedyncza
scenę – biernik, l. pojedyncza
bitewną – r. żeński, biernik
wielką – biernik, l. pojedyncza, rodzaj żeński
brawurą – narzędnik, liczba pojedyncza
aktorom – l. mnoga, celownik
tekstem – l. pojedyncza, narzędnik
pomagają – l. mnoga, czas teraźniejszy, tryb oznajmujący
skuteczną – l. pojedyncza, rodzaj żeński, biernik
pracę – biernik, l. pojedyncza
dostaną – czas przyszły, tryb oznajmujący, l. mnoga
oklasków – dopełniacz, l. mnoga
Przykładowe zasady pisowni końcówek fleksyjnych: w rzeczownikach w liczbie mnogiej w celowniku zapisujemy końcówkę -om (aktorom); w rzeczownikach w liczbie pojedynczej w formie żeńskiej w narzędniku zapisujemy -ą (brawurą); -ą zapisujemy także w narzędniku l. pojedynczej przymiotników (wielką)
W tym zadaniu musisz zwrócić szczególną uwagę na podkreślone wyrazy. Określ ich formy gramatyczne. Oznacza to, że musisz napisać, jaki to rodzaj, przypadek, liczba itp. Następnie przyjrzyj się końcówkom fleksyjnym i zapisz kilka reguł ich dotyczących. Końcówki fleksyjne zmieniają się zależnie od przypadku, a także osoby. Przykładowo, w rzeczownikach w liczbie mnogiej w celowniku zapisujemy końcówkę -om (aktorom, ludziom, dzieciom, NIE aktorą, ludzią, dziecią).