W tym zadaniu musisz ponownie wrócić do tekstu fraszki. Znajdź w niej wartości ważne dla podmiotu lirycznego, a także te wartościowe dla innych ludzi. Zastanów się, na jakiej zasadzie zostały one przedstawione. Następnie nazwij grupy wartości.
a) Dom rodzinny, życie pełne uczciwości, przyjaźń ludzka, czyste sumienie i spokojna starość
b) Piękny, duży dom i przepych
Te wartości zostały zestawione za pomocą kontrastu. Wartości ważne dla innych ludzi należą do grupy bogactwo, natomiast te wyznawane przez poetę to: rodzina (dom rodzinny), życie (pełne życzliwości), relacje z innymi (przyjaźń ludzka), duchowość (czyste sumienie) i stabilizacja (spokojna starość).
W tym zadaniu przeczytaj ponownie tekst. Znajdź w nim te wartości, które są najważniejsze dla osoby wypowiadającej się w wierszu, a także dla innych ludzi. Te wartości zostały przedstawione poprzez kontrast. Kontrast to zestawienie ze sobą przedmiotów/ osób/ zjawisk itp., które mają cechy przeciwne. Następnie zastanów się, do jakich grup ogólnych mogłyby należeć wymienione wartości.