W tym zadaniu musisz obliczyć podane części liczb i porównać je ze sobą.
1)
150 · 1,1 = 165
110 · 1,5 = 165
150 · 1,1 = 150 · 110 · 0,01 = 110 · 1,5
Zdanie jest prawdziwe. (P)
110% liczby 150 to tyle samo co 150% liczby 110.
2)
24 · 0,2 = 4,8
12 · 0,4 = 4,8
24 · 0,2 = 12 · 2 · 0,4 : 2 = 12 · 0,4
Zdanie jest prawdziwe. (P)
20% liczby 24 to tyle samo co 40% liczby 12.
Zauważ, procent z danej liczby możemy zapisać jako iloczyn tej liczby i ułamka opisującego tan procent. Ten ułamek można z kolei zapisać jako iloczyn liczby naturalnej (liczby z licznika) i jednej setnej. W ten sposób otrzymujemy iloczyn trzech liczb: dwóch liczb naturalnych (jedna to ta liczba, a druga licznik ułamka) i ułamka o mianowniku 100, mnożenie jest przemienne, więc nie ma znaczenia, przy której liczbie stoi ułamek, czyli która jest procentem, a która liczbą. W drugim zdaniu, gdy jedna liczba jest 2 razy mniejsza, jej procent jest 2 razy większy. Gdy jedną liczbę pomnożymy przez 2, a następnie podzielimy ją przez tę samą liczbę, wrócimy do początkowej wartości.
Zadanie 2.
70Zadanie 5.
71Zadanie 7.
72Zadanie 9.
73Zadanie 18.
77Zadanie 12.
84Zadanie 1.
86Zadanie 2.
86Zadanie 3.
88Ćwiczenie Co było na lekcji 3
88Zadanie 6.
89Zadanie 7.
89Zadanie 9.
90Zadanie 10.
90Zadanie Co było na lekcji 9
90Zadanie 12.
91Zadanie 1.
93Zadanie 2.
93Zadanie 3.
93Zadanie 5.
94Zadanie 6.
94Zadanie 7.
94Zadanie 10.
96Zadanie 12.
96Zadanie 13.
97Zadanie 16.
97Zadanie 17.
99Zadanie 18.
99Zadanie 19.
99Zadanie Co było na lekcji 9
100Zadanie 22.
101Zadanie 24.
102Zadanie Co było na lekcji 13
103Zadanie 1.
104Zadanie 2.
104Zadanie 3.
104Zadanie 4.
104Zadanie 5
105Zadanie 7.
105Zadanie 8.
105Zadanie 9.
106Zadanie 10.
106Zadanie 11.
106Zadanie 12.
106Zadanie 13.
106Ćwiczenie Co było na lekcji 4
108Zadanie 1.
109Zadanie 12.
112