Przykładowa odpowiedź:
Projekt obchodów z okazji Dnia Praw Człowieka:
Scenariusz, tematy i formy:
Etap pierwszy (1 – 5 grudnia):
Pierwszym krokiem jest zorganizowanie kampanii edukacyjnej na temat praw człowieka oraz przygotowanie prezentacji multimedialnych, filmów, plakatów, dyskusji oraz debat związanych z ważnymi aspektami praw człowieka.
Etap drugi (6 – 9 grudnia):
Kolejnym krokiem jest zaproszenie lokalnych ekspertów, działaczy społecznych oraz przedstawicieli organizacji zajmujących się prawami człowieka, aby mogli wziąć udział w spotkaniu i podzielić się swoją wiedzą udzielając wykładów. Po przesłuchaniu specjalistów można przeprowadzić konkursy związane z prawami człowieka, np. W formie quizu z nagrodami, po nagrodzeniu uczestników, można zaprosić ich na warsztaty i wystawy związane z tematem przewodnim, czyli Dniem Praw Człowieka.
Etap trzeci – Dzień Praw Człowieka (10 grudnia):
Dzień Praw Człowieka rozpoczęty zostanie dzięki uroczystemu otwarciu obchodów, zacznie się od pokazów filmowych lub przedstawień związanych z prawami człowieka, następnie można przedstawić gości specjalnych, podziękować ich za przybycie i zachęcić uczestników do wysłuchania ich. Po otwarciu dla każdego dostępne będą warsztaty praktyczne dotyczące np. Równości płci. Po zakończeniu należy podziękować każdemu za udział i ponownie wspomnieć o gościach specjalnych oraz sojusznikach, zachęcić uczestników do poszerzania swojej wiedzy i zakończyć Dzień Praw Człowieka.
Lista potencjalnych gości i sojuszników:
Przedstawiciele lokalnych organizacji pozarządowych zajmujących się prawami człowieka.Działacze społeczni i liderzy lokalnych społeczności.Przedstawicieli administracji lokalnej i szkolnej.Ekspertów w dziedzinie praw człowieka, prawników, naukowców, wykładowców.Nauczyciele i uczniowie innych szkół oraz ich rodziny.Nauczycieli i uczniów własnej szkoły wraz z ich rodzinami.
Harmonogram:
Etap pierwszy: 1 – 5 grudnia (szczegółowa organizacja, zaplanowanie następnych kroków, przygotowanie kampanii, dyskusji, warsztatów, wykładów, pokazów, plakatów, itd.). Etap drugi: 6 – 9 grudnia (rozpoczęcie wykładów ze specjalistami, przeprowadzenie konkursów związanych z tematem, prezentacja wystaw oraz zaproszenie na warsztaty uczestników). Etap trzeci – Dzień Praw Człowieka: 10 grudnia (uroczyste otwarcie dzięki pokazom filmowym, prezentacjom i wykładom, przeprowadzenie reszty warsztatów i podziękowanie każdemu za udział)
Analiza kosztów:
Należy zacząć od określenia potrzebnych zasobów finansowych na organizację obchodów, czyli na warsztaty, materiały promocyjne, wynajem sali, wykłady, wystawy itp. (np. Materiały promocyjne ok. 230 zł, wynajem sali ok. 580 zł) Dobrym pomysłem jest wyszukanie sponsorów, dotacji lub funduszy, które byłyby w stanie wesprzeć realizacje projektu.
Promocja projektu poprzez Internet i media:
● Na początku warto stworzyć stronę internetową lub konto na mediach społecznościowych, które w całości będzie poświęcone promocji wydarzenia i PR.
● Stworzenie dedykowanej strony internetowej lub podstrony na stronie szkoły, na której zamieszczone zostaną informacje o obchodach, program, harmonogram i aktualności.
● Wykorzystanie mediów społecznościowych do promocji wydarzenia, udostępnianie plakatów, zaproszeń i informacji.
● Wysłanie informacji prasowej do lokalnych mediów, zaproszenie dziennikarzy do uczestniczenia w wydarzeniu i relacjonowania go.
Przeprowadzenie Maratonu Pisania Listów:
● Zgłoszenie szkoły.
● Skontaktuj się z organizatorem Maratonu Pisania Listów, aby zgłosić swoją szkołę do udziału w akcji.
● Prześlij niezbędne informacje, takie jak nazwa szkoły, adres, dane kontaktowe osoby odpowiedzialnej za organizację.
● Zapytaj o szczegółowe wytyczne dotyczące udziału i jakie wsparcie otrzymasz od organizatora.
Wybór tematu i grupy docelowej:
● Określ temat, na którym chcesz się skupić podczas pisania listów, np. prawa człowieka, ochrona środowiska, ubóstwo, edukacja.
● Zidentyfikuj grupę docelową, np. osoby starsze, dzieci w potrzebie, uchodźcy, osoby chorych.
Przygotowanie materiałów:
● Opracuj listy informacyjne dla uczestników, które zawierają wytyczne dotyczące pisania listów, informacje o temacie i grupie docelowej.
● Przygotuj przykładowe listy, aby uczniowie mieli wzór do naśladowania.
● Uzyskaj dostęp do odpowiednich materiałów, takich jak koperty, papier, długopisy, znaczki pocztowe.
Organizacja sesji pisania listów:
● Wybierz odpowiedni termin i miejsce, aby zorganizować sesję pisania listów w szkole.
● Przygotuj salę, zapewnij wygodne miejsca do pisania dla uczestników.
● Prowadź sesję, udzielając wszelkich niezbędnych wyjaśnień i zapewniając wsparcie uczniom.
Proces wysyłki listów:
● Omów z uczniami procedurę wysyłki listów, np. jakie informacje zawrzeć na kopercie, gdzie wysłać listy.
● Zorganizuj zebranie listów i odpowiednie ich zabezpieczenie przed wysyłką.
Promocja akcji:
● Wykorzystaj media społecznościowe, szkolną stronę internetową lub lokalne media, aby promować Maraton Pisania Listów i zaprosić społeczność do udziału.
● Stwórz plakaty, ulotki lub banery informacyjne, które będą informować o akcji i zachęcać do udziału.
Monitorowanie postępów:
● Bądź na bieżąco z postępami w pisaniu listów przez uczniów.
● Zapewnij wsparcie i motywację dla uczestników, aby kontynuowali pisanie i przekazywali swoje listy.
Podsumowanie i refleksja:
● Zorganizuj spotkanie podsumowujące po zakończeniu Maratonu Pisania Listów.
● Omówcie osiągnięcia i wpływ akcji, dzieląc się wrażeniami i refleksjami.
● Wyróżnij uczestników za ich zaangażowanie i wysiłek.
Tworzenie projektu Dnia Praw Człowieka skupia się na promowaniu i podkreślaniu znaczenia praw człowieka. Opracuj scenariusz, który obejmuje etapy, tematy i formy działań, dostosowane do celów i potrzeb społeczności. Stwórz listę gości i potencjalnych sojuszników, aby zapewnić różnorodne perspektywy i wsparcie. Projekt obejmuje również harmonogram, analizę kosztów oraz promocję poprzez Internet i media, aby dotrzeć do jak największej liczby osób i zwiększyć świadomość praw człowieka. Planowanie Maratonu Pisania Listów przebiega w trzech etapach. Określ temat i grupę docelową, przygotowuj niezbędne materiały i zorganizuj sesje pisania listów w szkole. Na koniec wypromuj akcję, zachęć do udziału i monitoruj postępy uczestników.