Przykładowe zasady sprawnej komunikacji:
· Respektowanie poglądów drugiej strony – należy szanować zdanie innych rozmówców.
· Umiejętność przekazywania informacji – należy formułować swoje myśli w sposób konsekwentny, zwięzły i jasny dla rozmówcy.
· Nieprzerywanie drugiej stronie – należy wysłuchać drugą stronę do końca. Przerywanie jest wyrazem braku kultury osobistej, a poza tym może sprawić, że rozmówca straci wątek i nie poruszy istotnych kwestii.
· Umiejętność przekazywania konstruktywnej krytyki – nie oceniamy wypowiedzi innych, a jeśli się z nimi nie zgadzamy bądź mamy wobec nich obiekcje, należy zwrócić rozmówcy uwagę, podając konkretne argumenty. Konstruktywna krytyka to rodzaj krytyki, w której krytykujący może przedstawić bądź zasugerować sposób rozwiązania problemu, o którym prowadzona jest rozmowa.
· Utrzymywanie kontaktu wzrokowego z rozmówcą – pozwoli to poczuć się drugiej stronie respektowaną i nieignorowaną.
· Aktywne słuchanie – chodzi w nim o to, żeby poświęcić faktyczną uwagę odbiorcy, nie dając się rozpraszać przez inne zajęcia lub elementy otoczenia. Warto również pokazywać, że słuchamy poprzez np. kiwanie głową czy wypowiadanie słów takich jak „dobrze”, „rozumiem”.
Aktualnie mamy dostęp do niezliczonych źródeł informacji, co kreuje w nas przeróżne poglądy, w związku z czym zdanie każdego powinno być przez nas respektowane, a my sami nie powinniśmy bać się mówić, co myślimy, bo cechą dyskusji jest wymiana opinii, a nie negatywna ocena drugiego człowieka.