Musisz przygotować podane w opisie przybory: stoper. Konieczna jest także pomoc 10 osób (np. członków twojej rodziny lub kolegów i koleżanek z klasy).
Problem badawczy: Czy wysiłek fizyczny wpływa na częstość oddechu?
Hipoteza: Wysiłek fizyczny powoduje wzrost liczby oddechów na minutę.
Próba badawcza: osoby, które wykonywały przysiady.
Próba kontrolna: osoby, które nie wykonywały przysiadów.
Doświadczenie przeprowadzamy w następujący sposób:
- prosząc wszystkich dziesięciu uczestników, by zmierzyli częstość swoich oddechów. Powinni swobodnie oddychać i policzyć, ile oddechów wykonali w ciągu 30 sekund, a następnie wartość tę pomnożyć 2x, by uzyskać liczbę oddechów w ciągu 1 minuty (można także liczyć przez 15 sekund i wartość pomnożyć 4x)
- wyniki pomiarów zapisuj w tabelach, przy okazji dzieląc uczestników losowo na dwie grupy (grupę badawczą oraz grupę kontrolną)
Grupa kontrolna:
| Uczestnik: | Pomiar I | Pomiar II | Różnica w pomiarach: |
| Uczestnik 1 | |||
| Uczestnik 2 | |||
| Uczestnik 3 | |||
| Uczestnik 4 | |||
| Uczestnik 5 |
Grupa badawcza:
| Uczestnik: | Pomiar I | Pomiar II | Różnica w pomiarach: |
| Uczestnik 6 | |||
| Uczestnik 7 | |||
| Uczestnik 8 | |||
| Uczestnik 9 | |||
| Uczestnik 10 |
- uczestnicy przydzieleni do grupy badawczej wykonują po 30 przysiadów, a uczestnicy przydzieleni do grupy kontrolnej odpoczywają w tym czasie
- poproś wszystkich dziesięciu uczestników, by ponownie policzyli swoje oddechy wykonane w ciągu 1 minuty
- wyniki II pomiaru zapisz w przygotowanych wcześniej tabelkach
Wyniki: - różnice w liczbie oddechów między I a II pomiarem u uczestników, będących w grupie kontrolnej, są niewielkie - różnice w liczbie oddechów między I a II pomiarem u uczestników, będących w grupie badawczej, są znaczące
Grupa kontrolna (przykładowe wyniki):
| Uczestnik: | Pomiar I | Pomiar II | Różnica w pomiarach: |
| Uczestnik 1 | 12 | 13 | Pomiar I – Pomiar II = -1 |1| - ponieważ liczba oddechów nie może być wyrażona liczbą ujemną |
| Uczestnik 2 | 13 | 12 | Pomiar I – Pomiar II = 1 |
| Uczestnik 3 | 14 | 14 | Pomiar I – Pomiar II = 0 |
| Uczestnik 4 | 14 | 13 | Pomiar I – Pomiar II = 1 |
| Uczestnik 5 | 14 | 15 | Pomiar I – Pomiar II = -1 |1| - ponieważ liczba oddechów nie może być wyrażona liczbą ujemną |
Grupa badawcza (przykładowe wyniki):
| Uczestnik: | Pomiar I | Pomiar II | Różnica w pomiarach: |
| Uczestnik 6 | 12 | 18 | Pomiar I – Pomiar II = -6 |6| - ponieważ liczba oddechów nie może być wyrażona liczbą ujemną |
| Uczestnik 7 | 14 | 20 | Pomiar I – Pomiar II = -6 |6| - ponieważ liczba oddechów nie może być wyrażona liczbą ujemną |
| Uczestnik 8 | 13 | 22 | Pomiar I – Pomiar II = -9 |9| - ponieważ liczba oddechów nie może być wyrażona liczbą ujemną |
| Uczestnik 9 | 15 | 29 | Pomiar I – Pomiar II = -14 |14| - ponieważ liczba oddechów nie może być wyrażona liczbą ujemną |
| Uczestnik 10 | 12 | 24 | Pomiar I – Pomiar II = -12 |12| - ponieważ liczba oddechów nie może być wyrażona liczbą ujemną |
Wnioski: Wysiłek fizyczny powoduje zwiększenie liczby oddechów wykonywanych w ciągu 1 minuty.
Hipoteza postawiona w doświadczeniu została potwierdzona.