· Mapa ukazuje różnice w poziomie cywilizacyjnym na ziemiach polskich w dwudziestoleciu międzywojennym. – P. PRAWDA
· Najgęstsza sieć kolei żelaznych istniała w dawnej Kongresówce i Galicji (na ziemiach byłych zaboru rosyjskiego i austriackiego) – F. FAŁSZ
· Najlepiej funkcjonowała komunikacja w zachodniej części II Rzeczypospolitej, czyli na obszarze dawnego zaboru pruskiego. – P. PRAWDA
Tereny dawnego Królestwa Polskiego, czyli zaboru rosyjskiego, były najmniej rozwinięte pod względem gospodarczym i cywilizacyjnym.
Transport kolejowy najlepiej prosperował w województwie Wielkopolskim, czyli okolicach Poznania, przynależących wcześniej do zaboru pruskiego.
Taki rozstrzał rozwoju gospodarki wynikał z dotychczasowej polityki trzech zaborców. Niemcy w swojej polityce zagranicznej skupiali się nie tylko na terenach własnego państwa, ale także na obszarach zależnych, ponieważ osiedlali na nich swoich obywateli.
Z tego względu gospodarka w zaborze pruskim utrzymywała się na wysokim poziomie.
Rosjabyła krajem zacofanym wewnętrznie, pogrążonym w kryzysie, ze względu na przemiany polityczne (konflikty domowe, przejęcie władzy przez bolszewików, rewolucja w Rosji), ze względu na to władza nie inwestowała w rozwój ziem, które były uzależnione od kraju.