| oficjalnie | nieoficjalnie | |
| Użyj zwrotu powitalnego: | Dzień dobry. | Cześć! |
| Przedstaw się: | Nazywam się Jan Kowalski | Janek z tej strony |
| Poproś o rozmowę z… | Czy mógłbym porozmawiać z Panem Nowakiem? | Zawołaj Kubę do telefonu |
| Użyj zwrotu pożegnalnego: | Do usłyszenia. | Trzymaj się! |
| Podziękuj za pomoc: | Serdecznie dziękuje za pomoc. | Dzięki wielkie! |
Języka oficjalnego będziemy używać, gdy dzwonimy do urzędów, przychodni lekarskich, załatwiamy jakieś sprawy bankowe. Natomiast języka nieoficjalnego będziemy używać, jak dzwonimy do znajomych, rodziny.
Język, jakiego używamy w trakcie rozmowy telefonicznej, zależy od tego, z kim rozmawiamy, jakie łączą nas relacje z rozmówcą, czy dzwonimy w sprawie prywatnej czy zawodowej.