W tym zadaniu musisz napisać wypowiedź argumentacyjną pod tytułem: „Wizyjność i katastrofizm w poezji Józefa Czechowicza”. Wśród tekstów musisz uwzględnić wiersz „pod popiołem”.
Niestety nie możemy pomóc Ci w rozwiązaniu zadania. Mamy nadzieję, że dasz sobie radę. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Podpowiedzi znajdziesz także w wyjaśnieniu napisanym przez Eksperta do spraw języka polskiego.
WSTĘP
(akapit 1.) – miejsce na tezę i wstęp; we wstępie nawiązujesz do tematu (np. Czechowicz w swojej twórczości niejednokrotnie nawiązywał czy sygnalizował zbliżającą się zagładę). Tezą może być, np. W twórczości Czechowicza łączy się katastrofizm z wizyjnością.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Na wsi, Józef Czechowicz; pozorny spokój i sielanka, obraz wsi idealnej i sielankowej, do której wkradają się oznaki niepokoju – symbol nadchodzącej katastrofy.
(akapit 3.) – pod popiołem, Józef Czechowicz; katastrofa sugerowana przez wiatr, katastrofa spełniająca się, zmodyfikowana natura zagrożeniem dla człowieka i niosąca zagładę, metaforyka biblijna.
(akapit 4.) – Ze wsi, Józef Czechowicz; nastrój niepokoju zwiastowany przez burzę, apokalipsa zbliżająca się (sygnalizowana przez motywy akwatyczne sugerujące potop), próba wygłuszenia niepokoju przez grającą muzykę.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami. W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
WYPOWIEDŹ ARGUMENTACYJNA
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: W swojej twórczości Czechowicz łączy katastrofizm z wizyjnościąStanowisko: Zgadzam się z tą tezą/Nie zgadzam się z tą tezą | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Szkic:
| 18 – uzasadnienie trafne szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa |
| 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | SzkicAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | → Innym przykładem motywu katastrofy jest...;→ Podobnie zagłada pojmowana jest w wierszu…;→ Zupełnie inny obraz zagłady widoczny jest; | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||
Zadanie 8.
178Zadanie 1.
190Zadanie 2.
190Zadanie 3.
190Zadanie 5.
191Zadanie 6
191Zadanie 1.
191Zadanie 2.
192Zadanie 2.
211Zadanie 9.
212Zadanie 10.
212Zadanie 1.
212Zadanie 4.
213Zadanie 6.
213Zadanie 4.
214Zadanie 5.
214Zadanie 10.
215Zadanie 3.
215Zadanie 11.
216