W tym zadaniu musisz porównać wiersz Spotkanie z wierszem Szymborskiej i zestawić dwie realizacje motywu rozmowy ucznia z mistrzem.
Przykładowa odpowiedź:
· Spotkanie – spotkanie z mistrzem staje się jedynie przyczynkiem do dalszego cierpienia, bólu, przyczynia się do refleksji na tle egzystencjalnym (czym jest życie, jaki cel powinna mieć nasza podróż).
· Stary profesor – spotkanie z profesorem staje się przyczynkiem do refleksji nad życiem, pozostawia więcej pytań niż odpowiedzi (na typowe pytania na temat życia profesor odpowiada zagadkami, skupiając się na kwestii paradoksu i sensu egzystencji); istotny jest tu motyw upływu czasu i podkreślania/interpretowania życia przez wymiar starości.
Motyw mistrza i ucznia jest częstym motywem pojawiającym się w kulturze – zazwyczaj mistrz jest tym, który naprowadza ucznia na właściwą drogę, wskazuje mu drogę i sposoby zachowania. Stąd też wiersze Lechonia i Szymborskiej są tak niezwykłe – odchodzą one od typowego kanonu.
Zadanie 8.
178Zadanie 1.
190Zadanie 2.
190Zadanie 3.
190Zadanie 5.
191Zadanie 6
191Zadanie 1.
191Zadanie 2.
192Zadanie 2.
211Zadanie 9.
212Zadanie 10.
212Zadanie 1.
212Zadanie 4.
213Zadanie 6.
213Zadanie 4.
214Zadanie 5.
214Zadanie 10.
215Zadanie 3.
215Zadanie 11.
216