W tym zadaniu musisz omówić światy, do których trafia Józio, zwracając uwagę na relacje międzyludzkie oraz związki Józia z danymi miejscami. Na podstawie tego opisu musisz scharakteryzować koncepcję rzeczywistości widoczną w Ferdydurke.
Światy Józia:
· szkoła – podział na gębę ucznia i gębę nauczyciela; nauczyciele karykaturalnie pełnią funkcję władz, są jednak jedynie pozornymi autorytetami (opierają go na zajmowanej pozycji, a nie na faktycznym szacunku wzbudzanym u uczniów);
· dom Młodziaków – pozorna nowoczesność, za którą kryje się jednak konserwatywny obraz rodziny, która kieruje się zastanymi zwyczajami i regułami, a nie progresywnością;
· ziemiański dworek – świat oparty na zasadach feudalnych (odwiecznym podziale na władzę i służbę).
W każdym ze światów Józio czuje się nieswojo, jakby tam nie przynależał. W każdej z sytuacji próbuje wyrwać się z roli, jaka jest mu narzucana i prowokacyjnie próbuje burzyć zastany porządek
Rzeczywistość podlega przeobrażeniom, jednak zawsze zależna jest i kształtowana jest przez Formę. W zależności od miejsca człowiek przybiera inne role, inną maskę, a do tego określone zachowanie. Jedynie przybranie roli pozwala człowiekowi na poczucie przynależności do przestrzeni.
Zwróć na podobne związki międzyludzkie, które pojawiają się niezależnie od miejsca i sfery społecznej. Zwróć także uwagę na parodystyczny charakter świata w Ferdydurke.
Zadanie 8.
178Zadanie 1.
190Zadanie 2.
190Zadanie 3.
190Zadanie 5.
191Zadanie 6
191Zadanie 1.
191Zadanie 2.
192Zadanie 2.
211Zadanie 9.
212Zadanie 10.
212Zadanie 1.
212Zadanie 4.
213Zadanie 6.
213Zadanie 4.
214Zadanie 5.
214Zadanie 10.
215Zadanie 3.
215Zadanie 11.
216