W tym zadaniu musisz wymienić neologizmy znajdujące się w wierszu, ich budowę i znaczenia. Musisz także wskazać ich wpływ na odczytanie wiersza.
Neologizmy:
· wszechleśny (wszech + leśny) → coś leśnego w najwyższym stopniu
· zniszczota (zniszczyć + –ota) → zniszczenie czegoś, zniszczone coś
· bezśmiech (bez + śmiech) → bez śmiechu, pozbawiony śmiechu
· niedowcieleń (nie + do + wcielenie) → coś lub ktoś, co nie jest do końca wcielone
· bezbrzask (bez + brzask) → brak brzasku
· bezświat (bez + świat) → bez świata, coś, co nie należy lub nie posiada świata
Neologizmy są typowym środkiem stylistycznym Leśmiana. Za ich pomocą Leśmian tworzy niezwykłą, oryginalną i tajemniczą rzeczywistość. Neologizmy pozwalają także na nadanie nowych sensów przy odczytaniu całego utworu – kierują uwagę na niesamowitość świata, na istnienie świata, którego nie można pojąć przy użyciu rozumu.
Pamiętaj, że neologizm to wyraz, zwrot, a czasem nawet całe wyrażenie, które zostało celowo stworzone przez człowieka. Jego budowa oparta została na dotychczas istniejącym języku, ma za zadanie wzbogacać artystycznie i użytkowo język, wypełnić pustkę po nienazwanym miejscu/słowie. Czasem neologizmy służą jedynie zabawie lingwistycznej – tak działo się najczęściej w poezji lingwistycznej.
Zadanie 8.
178Zadanie 1.
190Zadanie 2.
190Zadanie 3.
190Zadanie 5.
191Zadanie 6
191Zadanie 1.
191Zadanie 2.
192Zadanie 2.
211Zadanie 9.
212Zadanie 10.
212Zadanie 1.
212Zadanie 4.
213Zadanie 6.
213Zadanie 4.
214Zadanie 5.
214Zadanie 10.
215Zadanie 3.
215Zadanie 11.
216