W tym zadaniu musisz napisać pracę pisemną (pod tytułem „Starość – przywilej czy ciężar?”), w której rozważysz to, czym jest starość i jak była opisana. W pracy musisz odwołać się do twórczości Kochanowskiego, Reja, Reymonta i do wiersza Stara kobieta.
Niestety nie możemy pomóc Ci w rozwiązaniu zadania. Mamy nadzieję, że dasz sobie radę. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Podpowiedzi znajdziesz także w wyjaśnieniu napisanym przez Eksperta do spraw języka polskiego.
WSTĘP
(akapit 1.) – miejsce na tezę i wstęp; we wstępie nawiązujesz do tematu (np. Wojna zmienia człowieka, to niezwykle traumatyczne doświadczenie) Tezą może być, np. Godność człowieka tkwi w jego myślach i uczuciach.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Stara kobieta, Pawlikowska-Jasnorzewska; starość nie ma w sobie nic z godności, to ciężar dla samej starszej osoby, przyczynek kolejnych zmartwień.
(akapit 3.) – Chłopi, Reymont; starość to ciężar (Agata odsyłana z domu, zmuszana do żebrania, ponieważ nie ma dla niej miejsca w domu, w domu jest tylko ciężarem i wyzwaniem dla młodych członków rodziny).
(akapit 4.) – Żywot człowieka poczciwego, Rej; starość jest elementem życia, przygotowaniem do śmierci; jest czymś godnym, człowiek winien poświęcić się dalszemu rozwojowi i podsumowaniu życia.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami. W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
WYPOWIEDŹ ARGUMENTACYJNA
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Starość – przywilej czy ciężar?Stanowisko: Zgadzam się z tą tezą/Nie zgadzam się z tą tezą | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Szkic:
| 18 – uzasadnienie trafne szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa |
| 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | SzkicAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | → Innym przykładem motywu starości jest...;→ Podobnie starość pojmuje X;→ Zupełnie inny obraz starości widoczny jest; | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności 1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||
Zadanie 8.
178Zadanie 1.
190Zadanie 2.
190Zadanie 3.
190Zadanie 5.
191Zadanie 6
191Zadanie 1.
191Zadanie 2.
192Zadanie 2.
211Zadanie 9.
212Zadanie 10.
212Zadanie 1.
212Zadanie 4.
213Zadanie 6.
213Zadanie 4.
214Zadanie 5.
214Zadanie 10.
215Zadanie 3.
215Zadanie 11.
216