W tym zadaniu musisz omówić warstwę brzmieniową słowa i uzasadnić, czy jest możliwe odkrycie znaczenia słowa tylko dzięki jego brzmieniu. Musisz także wskazać kilka przykładów.
Przykładowa odpowiedź:
Zdaniem Gizbert–Studnickiej warstwa brzmieniowa słowa może pomóc w rozpoznaniu znaczenia słowa. Zauważa, że cudzoziemcy po kilkukrotnym powtórzeniu danego słowa w języku polskim są w stanie połączyć ich znaczenie ze znaczeniem obecnym w ich języku. Oczywiście nie oznacza to całkowitego odgadnięcia znaczenia, ale są w stanie wybrać spośród proponowanych słów oraz mniej więcej określić grupę znaczeniową (czy coś głośnego, czy coś cichego, czy coś miłego, czy nieprzyjemnego).
Przykładowe słowa:
· wrzask – słowo brzmi nieprzyjemnie, wymaga mocniejszego zaakcentowania, stąd wiadomo, że oznacza on głośniejszą wypowiedź,
· szelest – w słowie pojawiają się głoski szumiące, które przypominają odgłos szurania, krótkich, przytłumionych odgłosów, stąd też mogą kojarzyć się ze szmerem, z czymś cichszym.
Zwróć uwagę na słowa, które przywołuje autorka – są one dość charakterystyczne i często wykorzystywane przez poetów przy tworzeniu warstwy brzmieniowej utworów. Pomyśl o słowach, które wymienia i wypowiedz je sobie kilka razy na głos – czy zauważasz wskazówkę interpretacyjną kryjącą się w ich brzmieniu? Szmery w słowach związanych z cichymi dźwiękami? Kapanie w słowach związanych z dotykaniem wody?
Zadanie 8.
178Zadanie 1.
190Zadanie 2.
190Zadanie 3.
190Zadanie 5.
191Zadanie 6
191Zadanie 1.
191Zadanie 2.
192Zadanie 2.
211Zadanie 9.
212Zadanie 10.
212Zadanie 1.
212Zadanie 4.
213Zadanie 6.
213Zadanie 4.
214Zadanie 5.
214Zadanie 10.
215Zadanie 3.
215Zadanie 11.
216