Na podstawie piosenki i obrazu Bruegla napisz esej inspirowany tymi tekstami.
WSTĘP – Wprowadź do filozoficznych rozważań o naturze ludzkiej. Postaw tezę, że jest ona dwoista.
(akapit 1.)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) Dokonaj analizy obrazu. Zwróć uwagę na pierwszy plan, drugi plan, symbolikę.
(akapit 3.) Dokonaj analizy piosenki. Zwróć uwagę na nawiązania do obrazu. Zinterpretuj zakończenie – poeta krytykuje pobożność na pokaz, gdzie każdy grzech jest dopuszczalny, bo otrzymuje się rozgrzeszenie po to tylko, aby grzeszyć dalej.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 4.)
Powtórz tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do postawionych argumentów.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Natura ludzka jest dwoista. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Posłuż się argumentami podanymi w rozwiązaniu. Możesz dodać swoje własne. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | Walka karnawału z postem – obraz – symbolika:Gruby człowiek w beczce z pasztetem na głowie na pierwszym planie – reprezentuje karnawał. Chudy asceta – reprezentuje post. Analogicznie grubi bohaterowie będą po stronie karnawału, zaś chudzi, modlący się – postu. Wojna postu z karnawałem – piosenka:W utworze pojawiają się nawiązania do postaci z obrazu – mamy grubasa na beczce, ludzi grających w karty, a z drugiej strony – ascetę na kardynalskim tronie, ludzi kupujących krzyże przed wejściem do kościoła. Poeta tym sposobem nawiązuje do uniwersalnej prawdy o dwoistości ludzkiej natury. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Używaj słów, które pomagają płynnie przejść od akapitu do akapitu i dzięki którym zdania się ze sobą łączą: a zatem, toteż, z tego wynika, z kolei, inaczej mówiąc, z drugiej strony | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 5.
108