Przygotuj recenzję filmu. Skup się na sposobie wykorzystania dramatu Szekspira przez reżysera.
Niestety nie możemy pomóc Ci w rozwiązaniu tego zadania. Mamy nadzieję, że dasz sobie radę. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Podpowiedzi znajdziesz także w wyjaśnieniu napisanym przez eksperta do spraw języka polskiego. Pamiętaj, że esej to luźne rozważania na dany temat, nie musisz trzymać się sztywno schematu. Poniższe podpowiedzi potraktuj jak wskazówkę.
WSTĘP – Wprowadź do tematyki filmu. Zaprezentuj reżysera.
(akapit 1.)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) Dokonaj analizy scenografii, muzyki, kostiumów.
(akapit 3.) Dokonaj analizy gry aktorskiej.
(akapit 4.) Dokonaj analizy warstwy fabularnej. Możesz porównać z Makbetem.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Dokonaj ogólnej oceny filmu.
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Wstęp – film jako własna interpretacja dramatu Szekspira. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Posłuż się argumentami podanymi w rozwiązaniu. Możesz dodać swoje własne. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | Reż. Akira KurosawaWashizu – Toshiro MifuneAsaji – Isuzu YamadaTeatr no – s. 112 | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | Używaj słów, które pomagają płynnie przejść od akapitu do akapitu i dzięki którym zdania się ze sobą łączą: a zatem, toteż, z tego wynika, z kolei, inaczej mówiąc, z drugiej strony | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Ćwiczenie 5.
108