Porównaj powinności obywatelskie człowieka renesansu i człowieka współczesnego.
Niestety nie możemy pomóc Ci w rozwiązaniu tego zadania. Mamy nadzieję, że dasz sobie radę. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Podpowiedzi znajdziesz także w wyjaśnieniu napisanym przez eksperta do spraw języka polskiego. Pamiętaj, że esej to luźne rozważania na dany temat, nie musisz trzymać się sztywno schematu. Poniższe podpowiedzi potraktuj jak wskazówkę.
WSTĘP – Wprowadź do filozoficznych rozważań o powinnościach obywatelskich. Postaw tezę, że w renesansie i współcześnie są one podobne.
(akapit 1.)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) Należy płacić podatki (renesans: Pieśń o spustoszeniu Podola)
(akapit 3.) Nie należy myśleć tylko o sprawach prywatnych, ignorując państwo (Odprawa posłów greckich)
(akapit 4.) Należy służyć państwu w zgodzie ze swoimi predyspozycjami (Pieśń o dobrej sławie)
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do postawionych argumentów.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Model świadomego patrioty we współczesnych czasach pokrywa się z renesansowym. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Posłuż się argumentami podanymi w rozwiązaniu. Możesz dodać swoje własne. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | Odprawa… – tragedia humanistyczna, kostium historyczny,Pieśń o spustoszeniu Podola – nawiązanie do najazdu Tatarów na Podole; przemówienie | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Używaj słów, które pomagają płynnie przejść od akapitu do akapitu i dzięki którym zdania się ze sobą łączą: a zatem, toteż, z tego wynika, z kolei, inaczej mówiąc, z drugiej strony | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 5.
108