Napisz pracę na temat obrazu miłości w różnych tekstach kultury. Oprzyj się na fragmencie Romea i Julii, całym dramacie i innym tekście kultury. Użyj minimum 250 słów.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP – Rozważ, czym dla człowieka jest miłość. Płynnie przejdź do postawienia tezy, że miłość to temat uniwersalny.
(akapit 1.)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) Postaw argument, że miłość może wywoływać skrajne emocje. Odwołaj się do Sonetu 134 Francesca Petrarki.
(akapit 3.) Zauważ, że zakochany jest zdolny do największych wyrzeczeń. Jako przykład podaj nowelę Sokół Boccaccia.
(akapit 4.) – dokonaj analizy fragmentu i odwołaj się do całości dramatu Romeo i Julia. Wykaż, że miłość może zniszczyć człowieka.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Wyjaśnienie:
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Miłość to temat ponadczasowy.Stanowisko: Człowiek zakochany przeżywa miłość głęboko szczególnie wtedy, gdy jest ona nieszczęśliwa bądź gdy nie jest pewien, czy jest kochany. Jest gotów dla niej na najwyższe wyrzeczenia. . | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | – nieszczęśliwa miłość wywołuje w człowieku wewnętrzne rozdarcie, jest to przeżycie, którego doświadcza każdy człowiek – bez względu na wiek, w którym żyje,– dla miłości człowiek był zdolny do wszelkich wyrzeczeń; tak jest i dziś. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | Francesco Petrarka Sonety do Laury:– utwór renesansowy,– sławi miłość idealną.Giovanni Boccaccio Sokół– renesansowa koncepcja miłości spełnionej. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Używaj słów, które pomagają płynnie przejść od akapitu do akapitu i dzięki którym zdania się ze sobą łączą: a zatem, toteż, z tego wynika, z kolei, inaczej mówiąc, z drugiej strony | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 5.
108