Przykład | Mechanizm powstawania błędu | Zdanie poprawne |
Kupił książkę dla koleżanki, która była bardzo ciekawa. | Zły szyk zdania (powyższy sugeruje, że to koleżanka była ciekawa) | Dla koleżanki kupił książkę, która była bardzo ciekawa. |
Założył i kierował fundacją edukacyjną przez wiele lat. | Niewłaściwy szyk zdania | Założył fundację edukacyjną i kierował nią przez wiele lat. |
Do wyprawy dołączył kierownik ekspedycji i przewodnicy górscy. | Błąd składniowy (niewłaściwe łączenie wyrazów w związki rządu i zgody) | Do wyprawy dołączyli kierownik ekspedycji i przewodnicy górscy. |
Nie zwracała uwagę na zaangażowanie wykonawców zlecenia. | Błąd składniowy (błąd w łączeniu w związku rządu) | Nie zwracała uwagi na zaangażowanie wykonawców zlecenia. |
Przypomnij sobie typy błędów składniowych. Pamiętaj, że większość błędów wynika z naruszenia związków międzywyrazowych (czyli: związków zgody i związków rzędu) czy z niewłaściwego użycia zaimków.