→ Okazuje się, że kupiona przez Ciebie lampka na biurko nie działa. → Ze względu na wadę lampki proszę o zwrot pieniędzy. (pisemnie)
→ Sklep internetowy przysyła Ci bluzę w rozmiarze innym niż zamówiony. → Uprzejmie proszę o wymianę bluzki na właściwy rozmiar. (pisemnie)
→ Pociąg, na który masz bilet, nie przyjeżdża, ponieważ zerwała się trakcja kolejowa. Z tego powodu musisz jechać autobusem. → Uprzejmie proszę o zwrot pieniędzy za niewykorzystany bilet. (pisemnie)
→ Wychodząc z salonu fryzjerskiego, zauważasz, że fryzjer obciął Ci włosy niezgodnie z Twoimi wytycznymi. → Proszę o zwrot pieniędzy z powodu niewłaściwie wykonanej usługi. (ustnie)
→ Film, który oglądasz w kinie, zostaje przerwany z powodu awarii prądu. Obsługa każe Ci opuścić salę kinową. → Proszę o zwrot pieniędzy za niewykorzystany bilet (ustnie)
Podział na ustne i pisemne wynika z charakteru sytuacji – ustne możemy zastosować np. już w momencie zaistnienia sytuacji lub gdy sytuacja ma charakter bardziej prywatny.
Zwróć uwagę na to, jaką formę mają reklamacje – z zasady należy składać reklamację w formie pisemnej, jednak istnieją sytuacje, gdy dopuszczalna jest forma ustna. Jest ona możliwa, gdy sytuacja właśnie zaistniała i właściwy organ jest obecny (np. właściciel).