Napisz pracę na temat historiozofii pisarzy pokolenia wojennego. Odwołaj się do wiersza Tadeusza Gajcego Droga tajemnic, innego obowiązkowego wiersza oraz wybranych kontekstów.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Wyjaśnij, czym jest historiozofia. Postaw tezę, że w twórczości pisarzy pokolenia Kolumbów polega na ukazaniu konieczności dziejowej walki za ojczyznę.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Odwołaj się do wiersza Gajcego. Wykaż, że historia ma wpływ na losy człowieka, stawiając go przed koniecznością walki za kraj.
(akapit 3.) – Odwołaj się do wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego Pokolenie. Omów, katastrofizm i wizyjność tekstu. Wykaż, tragizm pokolenia Kolumbów.
(akapit 4.) – Odwołaj się do wybranych kontekstów.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do utworów, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Historiozofia to nauka o filozoficznym podłożu historii. Stanowisko: literatura wojenna przedstawia bohatera, która który staje przed koniecznością dziejową walki za ojczyznę. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | W uzasadnieniu stanowiska powołaj się na teksty i argumenty, które zapisano w rozwiązaniu. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | Wybrane konteksty:– pokolenie Kolumbów,– katastrofizm,– wizyjność. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – konteksty.Akapit 5. – zakończenie. | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | Stosuj słownictwo:wynika z tego, możemy zatem wywnioskować, jak powiedziano wcześniej, kontynuując myśl, podsumowując, przechodząc do kolejnego zagadnienia, z drugiej strony. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||
Ćwiczenie 1.
232Ćwiczenie 5.
232Ćwiczenie 1.
290Ćwiczenie 3.
300