Napisz pracę na temat wpływu literatury na decyzje i wybory człowieka. Powołaj się na Inny świat Grudzińskiego, dowolną lekturę obowiązkową i konteksty.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Wprowadź w temat. Wykaż, że książka może stać się bohaterem utworów literackich. Pełni tę samą ważną rolę w życiu postaci, które po nią sięgają.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Odwołaj się do Dziadów IV Adama Mickiewicza. Wskaż wpływ książek na postawę Gustawa.
(akapit 3.) – Odwołaj się do Innego świata Grudzińskiego. Omów, w jaki sposób książka Dostojewskiego pomogła bohaterowi przetrwać trudne czasy.
(akapit 4.) – Powołaj się na wybrane konteksty.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Książka może stać się bohaterem utworu literackiego.Stanowisko: Lektury, po które sięgają bohaterowie, mają duży wpływ na ich życie. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | W uzasadnieniu stanowiska powołaj się na teksty i argumenty, które zapisano w rozwiązaniu. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | Przykładowe konteksty:Cierpienia młodego Wertera Goethego,Latarnik Henryka Sienkiewicza. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – konteksty.Akapit 5. – zakończenie. | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Stosuj słownictwo:wynika z tego, możemy zatem wywnioskować, jak powiedziano wcześniej, kontynuując myśl, podsumowując, przechodząc do kolejnego zagadnienia, z drugiej strony. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 1.
232Ćwiczenie 5.
232Ćwiczenie 1.
290Ćwiczenie 3.
300