Napisz pracę na temat ocalenia jako metafory doświadczeń egzystencjalnych człowieka czasów wojny. Odwołaj się do dowolnych wierszy dotyczących tego okresu oraz do wybranych kontekstów.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Wprowadź w temat. Wyjaśnij, czym było pokolenie Kolumbów i jak bohaterowie doświadczali swojego ocalenia.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Odwołaj się do Pokolenia Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Omów katastrofizm i konieczność dziejową walki o ojczyznę. Wskaż na zachęcenie do walki.
(akapit 3.) – Odwołaj się do wiersza Wczorajszemu Tadeusza Gajcego. Omów problematykę niespełnionych marzeń.
(akapit 4.) – Odwołaj się do wiersza Ocalony Tadeusza Różewicza. Przedstaw problematykę utraty wszelkich wartości.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Doświadczenie okrucieństwa wojny ma wpływ na psychikę bohaterów, którzy nigdy już nie będą tacy sami. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | W uzasadnieniu stanowiska powołaj się na teksty i argumenty, które zapisano w rozwiązaniu. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | Przykładowe konteksty:Miasto 44, reż. Jan KomasaJarosław Marek Rymkiewicz Kinderszenen | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – konteksty.Akapit 5. – zakończenie. | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | Stosuj słownictwo:wynika z tego, możemy zatem wywnioskować, jak powiedziano wcześniej, kontynuując myśl, podsumowując, przechodząc do kolejnego zagadnienia, z drugiej strony. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||
Ćwiczenie 1.
232Ćwiczenie 5.
232Ćwiczenie 1.
290Ćwiczenie 3.
300