To zadanie wymaga przygotowania się do debaty na wskazany temat wraz z konspektem wypowiedzi.
Konspekt wypowiedzi:
I. Wprowadzenie
A. Krótka prezentacja tematu
B. Określenie stanowiska: Piętnastolatkowie powinni mieć prawo głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego.
II. Równość praw obywatelskich
A. Wartość równego traktowania w społeczeństwie
B. Ograniczenie dyskryminacji wiekowej w dostępie do demokracji
C. Umożliwienie uczestnictwa w decyzjach dotyczących przyszłości Europy
III. Kształtowanie świadomości obywatelskiej
A. Edukacja polityczna jako klucz do aktywnego obywatelstwa
B. Wczesne zaangażowanie w proces demokratyczny
C. Budowanie odpowiedzialności społecznej i świadomości politycznej od młodego wieku
IV. Konsekwencje społeczne i polityczne
A. Uwzględnienie perspektywy młodego pokolenia w procesie decyzyjnym
B. Zwiększenie reprezentatywności społeczeństwa w Parlamencie Europejskim
C. Stymulowanie dialogu międzypokoleniowego i uwzględnienie różnorodności perspektyw
V. Przeciwwagi i kontrowersje
A. Obawy co do dojrzałości emocjonalnej i intelektualnej piętnastolatków
B. Konieczność zapewnienia odpowiednich narzędzi i edukacji dla młodych wyborców
C. Konieczność równoczesnego zwiększenia zaangażowania społecznego i edukacji politycznej
VI. Podsumowanie
A. Powtórzenie głównych argumentów
B. Potwierdzenie stanowiska: Piętnastolatkowie powinni mieć prawo głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego z uwagi na równość praw obywatelskich, kształtowanie świadomości obywatelskiej oraz pozytywne konsekwencje społeczne i polityczne.
Przygotowanie do debaty wymaga planowego przygotowania, pomocne dla Ciebie mogą okazać się następujące rady:
- dokładnie zapoznaj się z tematem debaty,
- zrób odpowiednie badania (przeczytaj artykuły, książki, raporty),
- możesz zapisać w konspekcie: cytaty, które będą przydatne dla tworzenia Twojej wypowiedzi, dane liczbowe, które wzmocnią Twój przekaz wypowiedzi,
- wyszukaj odpowiednie terminy, które pozwolą Ci wzbogacić swoją argumentacje i rozjaśnią wątpliwości audytorium,
- uporządkuj swoje argumenty w logiczną strukturę,
- przećwicz swoje wystąpienie (możesz zrobić to przed lustrem lub przed kimś bliskim)
- zadbaj o odpowiednie gesty,
- stosuj środki retoryczne, np.: metafory, powtórzenia, alegorie.
Pamiętaj, aby w trakcie debaty:
- nie przerwać wypowiedzi swoim oponentom,
- zadbać o poprawną polszczyznę,
- odpowiednio zarządzać swoim czasem (możesz przećwiczyć to z zegarem),
- zadbaj o odpowiedni ton wypowiedzi, moduluj głosem podkreślając ważne punkty wypowiedzi,
- pamiętaj, że w trakcie debaty mogą paść niekomfortowe pytania – stąd też możesz wypisać sobie przykładowe pytania jakie mogą paść w Twoją stronę.
Zadanie 1
179Zadanie samodzielna praca 1
179Zadanie samodzielna praca 2
179Zadanie 3
216Zadanie 5
217