W tym zadaniu musisz napisać rozprawkę na temat „Słuszna kara czy niesłuszna zemsta”
Słuszna kara czy niesłuszna zemsta?
W eposie „Iliada” Homera postać Achillesa dostarcza bogatego materiału do analizy zagadnienia sprawiedliwości i zemsty. Achilles to grecki heros znany ze swojej niezwykłej siły i mściwości. Jego głównym motywem działania jest duma, zaszczyt oraz pragnienie sławy i uznania. Charakteryzuje go wybuchowy temperament i skłonność do gniewu, co prowadzi do podejmowania przez niego czasem drastycznych działań.
Głównym motywem Achillesa jest urażona duma, zwłaszcza gdy Agamemnon zabiera mu Bryzeidę, jego zdobycz wojenną. Reakcję herosa, czyli odmowę walki, można interpretować jako zemstę, ale również jako obronę własnego honoru. W ówczesnej kulturze greckiej honor miał ogromne znaczenie, co sprawia, że działania Achillesa mogą wydawać się zrozumiałe.
W „Iliadzie” pojawia się także postać Priama, króla Troi, który ma duży wpływ na zmianę mentalności Achillesa. Priam podąża do obozu Greków, aby wyprosić zwłoki swojego syna Hektora i zostaje wysłuchamy. Ten akt pokazuje, że nawet w czasach wojny istnieje miejsce na współczucie i pojednanie, nawet u z pozoru bezwzględnego Achillesa.
Zemsta Achillesa prowadzi do tragicznych konsekwencji, włączając w to śmierć jego przyjaciela Patroklesa oraz jego własną śmierć. Można rozważać kwestię czy działania Achillesa są słuszną karą czy niesłuszną zemstą, ale tragedia jego historii pokazuje, że zemsta może prowadzić do destrukcji i najlepiej traktować ją z rozwagą.
Wyjaśnienie:
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE | POMOCNE WSKAZÓWKI | |
1 | Spełnienie formalnych warunków polecenia | 1. Musisz odwołać się do literatury obowiązkowej (która pojawia się w kanonie lektur szkolnych).2. Nie możesz popełnić błędu kardynalnego. 3. Wypowiedź dotyczy problemu wskazanego w poleceniu |
2 | Kompetencje literackie i kulturowe | 1. Musisz odwołać się do lektury, wskazanej w poleceniu lub wybranej lektury obowiązkowej oraz innego utworu literackiego w sposób funkcjonalny. 2. Wykorzystaj kontekst literacki, np.: historycznoliteracki, teoretycznoliteracki, literacki, biograficzny, kulturowy, mitologiczny, biblijny, religijny, historyczny, filozoficzny, egzystencjalny, polityczny, społeczny, które pogłębiają i rozwijają rozważany problem.3. Postaw tezę, np. Kara może być słuszna i uzasadnionym narzędziem wymierzenia sprawiedliwości, natomiast zemsta jest motywowana osobistą chęcią odwetu. Zależne jest to od sytuacji, w której znajduje się człowiek. 4. Przedstaw swoją argumentację. Argument: O tym czy kara jest słuszna decyduje nasz nastrój, to czy jesteśmy rozgniewani. W sytuacji, gdy kieruje nami gniew wszystkie czynniki, które się dzieją mogą stać się niesłuszną zemstą. Przykład: Przykładem może być Achilles…, Achilles w wymierzeniu swojej kary kierował się gniewem… (rozwiń treść)Kontekst: W mitologii często pojawia się motyw winy i kary, np. w micie o Syfie. Wniosek: Kara, która wymierza się pod wpływem emocji powoduje tragiczną śmierć, która nie jest honorowa, jak było to w przypadku Hektora z Iliady. 5. Staraj się uważać na błędy rzeczowe i językowe. Przykładowe utwory: Mit o Syzyfie: motyw kary, Syzyf został skazany na wieczną pracę, która polegała na wtaczaniu kamienia. Gdy ten się zbliża, kamień opada. Syzyf był osobą, która oszukała bogów.Sofokles, Król Edyp – niezasłużona wina Edypa, nad którym ciążyło fatum – klątwa rzucona na ich ród. Klątwa się wypełnia. Edyp zabija swojego ojca i poślubia swoją matkę, musi żyć jako ojcobójca i z myślą, że dokonał czynu kazirodczego. Sofokles, Antygona: główna bohaterka chciała pochować brata, sprzeciwiła się woli króla Kreona. Za wypełnienie woli bogów Antygona została ukarana przez Kreona. Konteksty: motyw winy i kary w utworze „Zbrodnia i kara” F. Dostojewskiego, |
3. | Kompozycja wypowiedzi: struktura, spójność i styl | 1. Zadbaj o przejrzystą konstrukcję wypowiedzi w swojej pracy, oznacza to, że dokonaj podziału pracy na: wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Rozpocznij każdą część od akapitu. 2. Zadbaj o spójność wypowiedzi, tj. używaj środków językowych, które wskazują zespolenie tekstu. 3. Staraj się posługiwać konsekwentnie jednym stylem. |
4. | Zakres i poprawność środków językowych | 1. Używaj bogatej leksyki (np. frazeologizmów, wyrazów rzadziej używanych w języku polskim). 2. Używaj środków językowych, które pomagają Ci zrealizować temat wypracowania w sposób swobodny i precyzyjny. 3. Uważaj na interpunkcje, błędy językowe i ortograficzne. |
Zadanie 1
179Zadanie samodzielna praca 1
179Zadanie samodzielna praca 2
179Zadanie 3
216Zadanie 5
217