Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! ☺
WSTĘP
(akapit 1.)
Przedstaw temat pracy, parafrazując zagadnienie przedstawione w poleceniu.
Ustosunkuj się do zagadnienia przedstawionego w temacie, stawiając tezę bądź hipotezę.
Określ pokrótce, w jaki sposób spróbujesz uargumentować swoje stanowisko.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Jakim typem bohatera był Odys?
Co wniosła podróż Odyseusza do życia bohatera?
Przed jakimi problemami stanął Odys?
Jaka cecha bohatera wysuwała się na pierwszy plan?
(akapit 3.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Jakim typem bohatera był Odys?
Co wniosła podróż Odyseusza do życia bohatera?
Przed jakimi problemami stanął Odys?
Jaka cecha bohatera wysuwała się na pierwszy plan?
(akapit 4.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem lub kontrargument, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Jakim typem bohatera był Odys?
Co wniosła podróż Odyseusza do życia bohatera?
Przed jakimi problemami stanął Odys?
Jaka cecha bohatera wysuwała się na pierwszy plan?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami lub sformułuj ostateczną tezę na podstawie wcześniejszej hipotezy.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Odyseusza możemy nazwać odwiecznym tułaczem.Stanowisko: Podróż Odyseusza nie była planowana. Pragnął on jak najszybciej wrócić do domu, jednak z boskiej woli został zmuszony do długiej tułaczki. Hipoteza: Można się zastanawiać, czy Odys zasłynął bardziej jako wybitny wojownik, czy nieszczęśliwy tułacz.Stanowisko: Prawdopodobnie Odyseusz w kulturze rozpoznawalny jest przede wszystkim ze swojej roli tułacza. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– główna tematyka „Odysei” (pragnienie powrotu do ojczyzny)– charakter przygód bohatera (nieprzewidziane przeszkody podczas podróży)– sposób postrzegania Odysa w kulturze (omówienie tematu w „Mitologii” Jana Parandowskiego) Rozprawka z hipotezą– główna tematyka „Odysei” (pragnienie powrotu do ojczyzny)– sposób postrzegania Odysa w kulturze (omówienie tematu w „Mitologii” Jana Parandowskiego)– kontrargument (ukazanie Odysa jako zdolnego wojownika i bohatera przeżywającego wiele przygód – losy bohatera opisane w „Iliadzie” i „Odysei”) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – „Odyseja” Homera– „Mitologia” Jana Parandowskiego– Odyseusz, Odys– motyw tułacza– podróż– Itaka, ojczyzna | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – Po pierwsze/Po drugie…– Oprócz tego/Poza tym…– Warto zauważyć także, iż…– Z moich rozważań wynika…– Należy pamiętać, iż… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |