Budowa roweru.
Poszczególne części typowego roweru wykonane są różnych materiałów; zależnie od funkcji jakie dana część pełni, do jej wykonania nadają się lepiej materiały o różnych właściwościach. W tej krótkiej prezentacji postaram się wymienić z jakich substancji najczęściej składają się niektóre z części roweru oraz wskazać na właściwości danego materiału, które sprawiają, że jest on powszechnie stosowany w produkcji rowerów.
rama – to zasadniczy element konstrukcyjny roweru, materiał, z którego zostanie wykonany ma duże znaczenie dla jakości i właściwości gotowego roweru. Współcześnie w produkcji ram rowerowych używa się najczęściej:
stali – użycie stali gwarantuje dosyć dużą wytrzymałość ramy roweru na obciążenia; pod wpływem zbyt dużego obciążenia stal ma tendencję raczej do wyginania się niż pękania, co stanowi także o większym bezpieczeństwie oraz łatwiejszej naprawie potencjalnego uszkodzenia; wśród wad ram stalowym należy wymienić ich relatywnie duży ciężar oraz podatność na korozję.
aluminium – zastosowanie aluminium pozwala na tworzenie bardzo lekkich konstrukcji, co ma szczególnie duże znaczenie w sporcie wyczynowym, aluminium jest także całkowicie odporne na korozję, niestety nie jest tak wytrzymałe jak stal.
włókna węglowego – w nazewnictwie kolarskim zwanego carbon – to kompozyt polimerowy zbrojony włóknem węglowym. Włókna węglowe używane do produkcji tkanin mogą mieć zróżnicowany splot, co wpływa na właściwości końcowego produktu. Sam materiał jest elastyczny, dlatego wymaga wzmocnienia za pomocą żywicy epoksydowej, formowania i obróbki. W wyniku tego procesu powstaje jeden z najlżejszych i jednocześnie najwytrzymalszych materiałów, stosowanych do produkcji ram rowerowych. Największą wadą ram karbonowych są wysokie koszty produkcji, co przekłada się na wysoką cenę tak wykonanego roweru.
opony – opony wykonuje się z mieszanki kauczuku, sadzy, oleju oraz domieszki różnych materiałów wzmacniających. Celem jest uzyskanie materiału, który będzie wystarczająco sprężysty, ale jednocześnie wytrzymały i odporny na mechaniczne uszkodzenia.
Wiele drobnych elementów (np. uchwyty hamulców, kierownicy itp.) wykonywanych jest z plastiku, co pozwala z jednej strony na niskie koszty wykonania, a także utrzymanie niskiej masy całości.
siodełko – siodełko ma zapewnić rowerzyście wygodę podczas jazdy, musi być więc odpowiednio miękkie i sprężyste, ale także wytrzymałe. Siodełka we współczesnych rowerach wykonywane są z różnych materiałów, np. żeli silikonowych, pianek poliuretanowych lub specjalnych poduszeczek wypełnionych powietrzem, z zewnątrz pokryte z kolei najczęściej skórą lub materiałem syntetycznym.
Jak zatem widać, właściwości różnych materiałów zostały wykorzystane tak, by w pełni wykorzystać ich potencjał przy tworzeniu jak najbardziej funkcjonalnego roweru.
Dobrze zaplanowana prezentacja jest treściwa, ale niezbyt długa. Posiada wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Wstęp powinien być krótki i opowiadać o tym, co znajdzie się w prezentacji. Warto też ustalić zasady współpracy z publicznością – kiedy będą zadawane pytania? W trakcie przemówienia, czy na końcu? Potem należy przejść do rozwinięcia, w którym znajdzie się główna część naszej prezentacji. To tu powinieneś przykazać wszystkie informacje. Postaraj się mówić jasno i w prosty sposób, poruszając najważniejsze i najciekawsze kwestie. Gdy wyczerpiesz temat – czas na zakończenie, czyli krótkie podsumowanie najważniejszych elementów, zwrócenie uwagi na najważniejszy aspekt lub potwierdzenie tezy stawianej na początku. Na koniec podziękuj za uwagę.