Temat A
Drodzy Państwo!
Jak wiadomo, bycie rodzicem to jedna z najtrudniejszych ról na świecie – a świadczy o tym choćby literatura. Ile mamy w klasycznych dziełach cierpiących matek, ojców zabijanych przez własne dzieci, niewdzięcznego potomstwa, które odsuwa się od swoich rodziców? Nic więc dziwnego, że boimy się i zostania rodzicami, i późniejszego wychowywania naszych pociech.
Temat B
Drodzy Państwo!
Obawiam się, że duża część z nas wyniosła ze szkoły wiele nieprzyjemnych doświadczeń. Jak pokazują sondaże, nawet osobom dorosłym wciąż śnią się koszmary związane ze szkołą. Często pojawiającym się w nich wątkiem jest postać tego nauczyciela, od matematyki czy od przyrody, którego surowość czy arogancja zamieniła zajęcia z nim w koszmar.
Temat C
Drodzy Państwo!
Każdy z nas był kiedyś dzieckiem, wielu zapewne ma swoje własne dzieci. Chcemy dla nich jak najlepiej, wręcz nieba im przychylić – dlaczego więc, kiedy nasze dziecko staje się uczniem, tak łatwo zapominamy o tym, że nadal jest też dzieckiem?
Temat D
Drodzy Państwo! Znana jest państwu zapewne historia, jak to gęsi uratowały Rzym, a wilczyca wykarmiła jego przyszłych królów. Już w starożytności zwierzęta ceniono i otaczano szacunkiem. Dlaczego w obecnych czasach tak się nie dzieje?
Temat E
Drodzy Państwo!
Gdyby zapytać Państwa o nastrój w obecnej chwili, a następnie o sposób dotarcia na to wydarzenie, zapewne okazałaby się rzecz ciekawa. Otóż ci z państwa, którzy dotarli tutaj pieszo i po drodze przeszli przez jakiś park albo skwer, prawdopodobnie byliby bardziej zrelaksowani niż ci, którzy przyjechali samochodem. Już tak krótkie przebywanie w otoczeniu natury ma zbawienny wpływ na człowieka.
Temat F
Drodzy Państwo! Zapewne większość z państwa cieszy się, kiedy dzieci przynoszą ze szkoły same dobre oceny, chętnie jeżdżą na zawody sportowe, biorą udział w konkursach. Czy jednak na pewno ciągłe odnoszenie sukcesów jest tak dobre dla młodego człowieka?
Przemówienie to tekst służący zazwyczaj do odczytania lub wygłoszenia, mający zazwyczaj przekonać słuchaczy do konkretnej sprawy. Musi być skonstruowane tak, by przekonać słuchacza do postawy, którą promuje przemawiający. Zazwyczaj jest pisane językiem podniosłym i oficjalnym, często są w nim stosowane środki retoryczne. Przemówienie, podobnie jak rozprawka, ma trzy podstawowe części: wstęp, w którym przedstawiona jest teza, której mówca będzie bronić, rozwinięcia, w którym zawiera argumenty, oraz zakończenie podsumowujące wypowiedź.