Opierając się na ilustracjach, napisz tekst zawierający co najmniej cztery liczebniki dwa, każdy w innym przypadku.
Pewnego dnia w laboratorium dwoje naukowców mieszało różne substancje dwoma oddzielnymi pręcikami. Po chwili dwie koleżanki do nich dołączyły, aby stworzyć coś razem. Po zmieszaniu dwóch płynów doszło do wybuchu, który spowodował, że naukowcy oblani substancją odmłodnieli. Po całym zdarzeniu, dwóm naukowcom wręczono nagrodę za odkrycie roku, jakim był „Eliksir młodości”.
Liczebniki określają liczbę, ilość lub kolejność. Wyróżniamy liczebniki odpowiadające na pytanie: ile? I są to liczebniki: główne (pięć, siedem itp.), ułamkowe (pół, dwie piąte itp.), zbiorowe (dziesięcioro, piętnastu itp.) i nieokreślone (kilka, mało itp.) oraz takie, które odpowiadają na pytania: który z kolei? Jaki? I są to liczebniki: porządkowe (piętnasty, siódmy itp.) i mnożne (podwójny, potrójny itp.). Odmiana liczebników różni się dla każdej grupy, ponieważ liczebniki: główne i nieokreślone są odmieniane przez przypadki i rodzaje (z wyjątkiem tysiąc, milion, miliard itp., które nie są odmieniane przez rodzaje), porządkowe i mnożne są odmieniane tak samo, jak przymiotniki, czyli przez przypadki, liczby i rodzaje, zbiorowe, które odmieniają się przez przypadki oraz ułamkowe, których pierwsza część odmienia się jak liczebniki główne, a druga jak porządkowe.
Ćwiczenie 5
6Ćwiczenie 1
7Ćwiczenie 4
9Ćwiczenie 2
13Ćwiczenie 3
13Ćwiczenie 2
16Ćwiczenie 3
18Ćwiczenie 1
19Ćwiczenie 3
20Ćwiczenie 1
21Ćwiczenie 3
22Ćwiczenie 4
23Ćwiczenie 3
26Ćwiczenie 1
28Ćwiczenie 3
30Ćwiczenie 6
41Ćwiczenie 16
47Ćwiczenie 20
50Ćwiczenie 43
63Ćwiczenie 54
70Ćwiczenie 55
70Ćwiczenie 61
73Ćwiczenie 5
77Ćwiczenie 4
83Ćwiczenie 6
84Ćwiczenie 8
85Ćwiczenie 5
89Ćwiczenie 14
94