Zapoznaj się z treścią reklamy banku i zaznacz fragmenty, w których osoby mówiące formułują swoje wypowiedzi nie wprost. Na wysokości tekstu umieść informacje na temat prawdziwych myśli bohaterów.
Podkreślone fragmenty: „robi się taki jakby mniejszy?”, „siedzi u babci w kieszeni”., „postanowiłam sobie tego oszczędzić”.
Dziecko zapytało mamę, dlaczego wujek przy babci staje się bardziej uległy i posłuszny, a mama odpowiedziała mu, że pożyczył pieniądze od babci, przez co musi żyć z nią w bardzo dobrych relacjach. Dodała, że ona chciała tego uniknąć, dlatego wolała pożyczyć pieniądze z banku.
Odpowiedzi, które mają być wyrażane nie wprost, zwykle są sugestiami, czyli niebezpośrednimi znakami dla rozmówcy co mamy na myśli lub aluzjami, czyli nawiązaniami do czegoś, co może nakierować osobę, z którą rozmawiamy na informację pomocną do zrozumienia naszego komunikatu.
Ćwiczenie 5
6Ćwiczenie 1
7Ćwiczenie 4
9Ćwiczenie 2
13Ćwiczenie 3
13Ćwiczenie 2
16Ćwiczenie 3
18Ćwiczenie 1
19Ćwiczenie 3
20Ćwiczenie 1
21Ćwiczenie 3
22Ćwiczenie 4
23Ćwiczenie 3
26Ćwiczenie 1
28Ćwiczenie 3
30Ćwiczenie 6
41Ćwiczenie 16
47Ćwiczenie 20
50Ćwiczenie 43
63Ćwiczenie 54
70Ćwiczenie 55
70Ćwiczenie 61
73Ćwiczenie 5
77Ćwiczenie 4
83Ćwiczenie 6
84Ćwiczenie 8
85Ćwiczenie 5
89Ćwiczenie 14
94