Zrealizuj polecenia zawarte w MINIKARTKÓWCE.
Zadanie 1.
Wypisz z tekstu po jednym przykładzie odmiennych i nieodmiennych części mowy i je nazwij.
Odmienne części mowy:
słowem — Rzeczownik,
zagadkowa — przymiotnik,
wyjaśnia — czasownik,
on — zaimek,
wiele — liczebnik,
Nieodmienne części mowy:
w — przyimek,
bliżej — przysłówek,
że — spójnik,
ech! — wykrzyknik.
Zadanie 2.
Określ formy gramatyczne wyrazów podkreślonych w utworze.
Wzbudza – cz. Teraźniejszy, 3. Os., lp.
duszy – Ms., r.ż., lp.
zagadkowa – M., r.ż., lp.
tego – D., r.m., lp.
Zadanie 3.
Wypisz wyrazy podlegające stopniowaniu. Dopisz pozostałe stopnie i nazwij typ stopniowania.
Najczęściej (stopień najwyższy) – często (stopień równy), częściej (stopień wyższy) – stopniowanie proste
zagadkowej (stopień równy) – bardziej zagadkowej (stopień wyższy), najbardziej zagadkowej (stopień najwyższy) – stopniowanie opisowe
bliżej (stopień wyższy) – blisko (stopień równy), najbliżej (stopień najwyższy) – stopniowanie proste
Zadanie 4.
Wykreśl nieprawdziwe informacje dotyczące wyrazów kończących pierwszy i drugi wers tekstu Rosja.
Brzmi tak samo, ponieważ są to te same części mowy
pierwszy wyraz jest odmienny, a drugi – nieodmienny
obydwa wyrazy są odmienne – stanowią rym
pierwszy wyraz jest nieodmienny, a drugi – odmienny
Zadanie 5.
Wpisz do tabeli odpowiednie zaimki z tekstu i tam, gdzie jest to możliwe, określ ich formę gramatyczną.
| Typ zaimka | Zaimek | Forma gramatyczna |
| Zaimek rzeczowny | on | M., lp., r.m. |
| Zaimek przymiotny | tegoktóra | D., lp., r.m.M., lp., r.ż. |
| Zaimek przysłowny | tak | – |
Ćwiczenie 5
6Ćwiczenie 1
7Ćwiczenie 4
9Ćwiczenie 2
13Ćwiczenie 3
13Ćwiczenie 2
16Ćwiczenie 3
18Ćwiczenie 1
19Ćwiczenie 3
20Ćwiczenie 1
21Ćwiczenie 3
22Ćwiczenie 4
23Ćwiczenie 3
26Ćwiczenie 1
28Ćwiczenie 3
30Ćwiczenie 6
41Ćwiczenie 16
47Ćwiczenie 20
50Ćwiczenie 43
63Ćwiczenie 54
70Ćwiczenie 55
70Ćwiczenie 61
73Ćwiczenie 5
77Ćwiczenie 4
83Ćwiczenie 6
84Ćwiczenie 8
85Ćwiczenie 5
89Ćwiczenie 14
94