Miej odwagę posługiwać się swoim własnym rozumem – tak oto brzmi hasło oświecenia (Immanuel Kant). Napisz wypowiedź argumentacyjną, w której odniesiesz się do tych słów. Posłuż się literaturą oświecenia i innych epok.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP – Rozważ, czym jest filozofia Kanta, wyjaśnij pojęcie racjonalizmu. Płynnie przejdź do postawienia tezy, że człowiek powinien w życiu brać odpowiedzialność za swoje życie i posługiwać się rozumem.
(akapit 1.)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) Postaw argument, że dzięki rozumowi i racjonalnemu myśleniu możliwa jest przeprowadzenie reform i ulepszenie kraju, w którym się żyje. Odwołaj się do Powrotu posła Juliana Ursyna Niemcewicza.
(akapit 3.) Postaw argument, że racjonalne myślenie pomaga w podejmowaniu mądrych i dobrych dla ogółu decyzji. Odwołaj się do Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego.
(akapit 4.) Napisz, że dzięki racjonalnym decyzjom można uniknąć życiowych tragedii. Powołaj się na mit o Dedalu i Ikarze.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do utworów, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: W życiu człowiek powinien kierować się rozumem.Stanowisko: Rozumowe podejście do życia pozwala uniknąć wielu problemów i dojrzale wziąć odpowiedzialność za życie swoje i swojego kraju. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | – dzięki racjonalnemu podejściu można dokonać zmian w swoim kraju,– racjonalne myślenie pomaga w podejmowaniu dobrych dla ogółu decyzji,– dzięki racjonalnemu myśleniu można uniknąć wielu tragedii. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | Powrót posła:– oświeceniowa komedia polityczna,– krytyka sarmatyzmu.Odprawa posłów greckich:– tragedia humanistyczna,– bazuje na Iliadzie,– kostium historyczny.mit o Dedalu i Ikarze:– Ikar – archetyp młodzieńczej nierozważności. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 5. – argument 3.Akapit 4. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | Używaj słów, które pomagają płynnie przejść od akapitu do akapitu i dzięki którym zdania się ze sobą łączą: a zatem, toteż, z tego wynika, z kolei, inaczej mówiąc, z drugiej strony | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||
Ćwiczenie 4.
285Ćwiczenie 7.
285Ćwiczenie 2.
305