Napisz rozprawkę, w której rozważysz słowa Charlesa Dickensa, że bogaty skąpiec jest bogatym nędzarzem. Odwołaj się do Skąpca i innych utworów.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP – Rozważ, czym dla człowieka są pieniądze. Płynnie przejdź do postawienia tezy, bogaty skąpiec to tak naprawdę bogaty nędzarz.
(akapit 1.)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) Postaw argument, bycie skąpym nie pozwala na szczęście i powoduje zgorzknienie człowieka. Odwołaj się do Opowieści wigilijnej Charlesa Dickensa.
(akapit 3.) Zauważ, że skąpstwo niszczy relacje rodzinne. Odwołaj się do Skąpca Moliera.
(akapit 4.) Wykaż, że ludzie skąpi nie będą mogli w przyszłości liczyć na pomoc innych. Odwołaj się do sonetu Dziadów II Adama Mickiewicza.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Bogaty skąpiec to bogaty nędzarz.Stanowisko: Człowiek skąpy jest w życiu nieszczęśliwy, ponieważ niszczy w ten sposób relacje z innymi. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | – bycie skąpym powoduje, że człowiek jest nieszczęśliwy i zgorzkniały,– skąpstwo niszczy relacje rodzinne,– skąpy człowiek nie może liczyć na pomoc innych. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | Charles Dickens Opowieść wigilijna:– Londyn,– bohater – Ebenezer Scrooge.Molier Skąpiec:– bohater – Harpagon,– komedia charakterów, komedia klasyczna.Adam Mickiewicz Dziady II:– widmo Złego Pana. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | Używaj słów, które pomagają płynnie przejść od akapitu do akapitu i dzięki którym zdania się ze sobą łączą: a zatem, toteż, z tego wynika, z kolei, inaczej mówiąc, z drugiej strony | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||
Ćwiczenie 4.
285Ćwiczenie 7.
285Ćwiczenie 2.
305