Napisz rozprawkę, w której odpowiesz na pytanie, czy słowa Ignacego Krasickiego są aktualne? Odwołaj się do wybranych utworów.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP – Wprowadź w temat, wyjaśniając, jaką funkcję w utworach może pełnić komizm. Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa Krasickiego. Pokaż, że i w dzisiejszych czasach utwory komiczne mogą uczyć.
(akapit 1.)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) Postaw argument, że pijaństwo często prowadzi do bójek i bijatyk, co pokazuje w swojej satyrze Krasicki. Odwołaj się do Pijaństwa Ignacego Krasickiego.
(akapit 3.) Zauważ, że również duchowni nie są pozbawieni wad, co Krasicki pokazuje w Monachomachii.
(akapit 4.) Wykaż, że w ludzie zbytnią wagę przywiązują do pieniędzy, co próbuje pokazać w swojej komedii Molier. Odwołaj się do Skąpca.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami. Pokaż, że wszystkie omówione problemy są obecne w dzisiejszych czasach.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Poprzez śmiech literatura może wskazywać błędy i zachęcać do ich naprawy.Stanowisko: Problemy, które porusza literatura oświecenia, są aktualne także dziś. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | – nie należy nadużywać alkoholu,– księża muszą pamiętać, jaka została im wyznaczona rola,– wartości materialne nie dają szczęścia. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | Ignacy Krasicki Pijaństwo– satyra na obyczaje sarmackie,Monachomachia– walka między dominikanami a karmelitami,– poemat heroikomiczny – parodia eposu,Molier Skąpiec– harpagon,– klasyczna komedia charakterów. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Używaj słów, które pomagają płynnie przejść od akapitu do akapitu i dzięki którym zdania się ze sobą łączą: a zatem, toteż, z tego wynika, z kolei, inaczej mówiąc, z drugiej strony | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 4.
285Ćwiczenie 7.
285Ćwiczenie 2.
305