WSTĘP
(akapit 1.)
Czy zgadzasz się z opinią zawartą w treści zadania?
Na podstawie jakiej lektury obowiązkowej możesz poprzeć swoją tezę?
Na podstawie jakiego innego tekstu literackiego jesteś w stanie udowodnić swoje zdanie?
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Który z bohaterów lektury może służyć za przykład?
Które momenty w lekturze to potwierdzają?
(akapit 3.)
Który z bohaterów innego tekstu literackiego może służyć za przykład?
Które momenty w książce to potwierdzają?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 4.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałeś.
Na zakończenie możesz nawiązać do doświadczeń bohaterów z innych książek lub własnych przeżyć.
| ROZPRAWKAZasady oceniania (na podstawie wytycznych egzaminacyjnych) | |
| Realizacja tematu wypowiedzi | ·Forma wypowiedzi: rozprawka.·Elementy do uwzględnienia: Wypowiedź papieża: „człowiek nie przestaje być wielkim nawet w swojej słabości” i inne teksty literackie·Problem do rozważenia: argumentacja za lub przeciw podanej w zadaniu opinii |
| Elementy retoryczne | · Twoje argumenty powinny odwoływać się do faktów, logiki i emocji.· Zilustruj swoje argumenty konkretnymi przykładami:· Przykład Santiago ze Starego człowieka i morza Ernesta Hemingwaya – rybak nie ustawał w swoich dążeniach mimo własnych ograniczeń;· Przykład Stasia z W pustyni i w puszczy Henryka Sienkiewicza – mimo że był jeszcze dzieckiem, które samo wymagało opieki i mogło sobie nie radzić z wyzwaniami był w stanie ochronić Nel i dotrzeć z nią do bezpiecznego miejsca po przemierzeniu groźnych miejsc Afryki |
| Kompetencje literackie i kulturowe | · Wybrane przez Ciebie informacje z książek muszą bezpośrednio odnosić się do tezy i wspierać Twoje zdanie. |
| Kompozycja tekstu | · Twoja rozprawka powinna zawierać minimum 4 akapity, każdy z nich musi być graficznie wyodrębniony. |
| Styl | oficjalny |
| Pamiętaj, że Nauczyciel, sprawdzając Twoją pracę, zwróci także uwagę na: język wypowiedzi, ortografię oraz interpunkcję. | |