Przykładowa odpowiedź:
Ø Borowski – relacje międzyludzkie są w zasadzie nieistniejące; jeśli już się pojawiają, to polegają na osiąganiu określonych celów, są sprowadzane jedynie do aspektów praktycznych; Borowski wspomina także o nielicznych aktach empatii (np. w osobie obozowej Słowaczki), które czasem stosowali wobec siebie współwięźniowie.
Ø Herling-Grudziński – relacje międzyludzkie są różnorodne; z jednej strony są stłumione i ograniczone, ale pojawiają się w niej aspekty człowieczeństwa, empatii wobec drugiego człowieka; ta godność/człowieczeństwo nie występuje w pełni, jednak pojawia się.
Różnice w realizacji relacji międzyludzkich w obu tekstach wynikają z odmiennych doświadczeń obu autorów – Herling-Grudziński zachował w sobie nadzieję i empatię dla drugiego człowieka, z kolei Borowski stracił jakąkolwiek wiarę w człowieczeństwo.