Opis 1: „…Rzędy kobiet czerwieniły się na kopaniskach… rozlegał się grochot zsypywanych do wozów kartofli… miejscami orano jeszcze pod siew… stada krów srokatych pasły się na ugorach… długie, popielate zagony rdzawiły się młodą szczotką zbóż wschodzących… to gęsi niby płaty śniegów bieliły się na wytartych, zrudziałych łąkach… krowa gdzieś zaryczała… ogniska się paliły i długie, niebieskie warkocze dymów ciągnęły się nad zagonami… Wóz zaturkotał albo pług zgrzytnął o kamienie…”
Obraz 1: Włodzimierz Tetmajer Orka
Obraz Tetmajera zgodny jest tematycznie z opisem Reymonta, w oczy rzucają się czerwone chusty kobiet pochylonych nad pracą, bruzdy ziemi przygotowywanej pod siew, przedstawienie wozu.
Opis 2: „Noc już ogarnęła ziemię, gwiazdy srebrną rosą pobłyskiwały z ciemnych, głuchych głębin, cicho było we wsi, psy tylko niekiedy poszczekiwały, a tu i owdzie spoza drzew mżyły się słabe światełka… czasem wilgotny podmuch zawiał z łąk, że drzewa poczęły się lekko chybotać i z cicha poszmerywać listkami.
Boryna nie wrócił drogą, jaką był przyszedł, a tylko puścił się w dół, przeszedł most, pod którym woda z bełkotem przelewała się do rzeki i waliła głucho na młyn, i nawrócił na drugą stronę stawu — wody leżały ciche i lśniły się czarniawo, pobrzeżne drzewa rzucały na taflę czarne cienie i jakby ramą obejmowały brzegi, a pośrodku stawu, gdzie jaśniej było, odbijały się gwiazdy niby w zwierciadle stalowym”.
Obraz 2: Ferdynand Ruszczyc Stare jabłonie
W obrazie i w opisie współgra nastrój jesiennego nocnego wieczoru. W pejzażach pojawiają się czarne sylwetki drzew, panuje mrok, sceneria może budzić niepokój.
Inne fragmenty, które możesz zestawić: opis tańca weselnego oraz obraz Kołomyjka Teodora Axentowicza; prace w polu oraz obraz Leona Wyczółkowskiego Kopanie buraków; opis siewcy oraz obraz Vincenta van Gogha Siewca III lub Leon Wyczółkowski Siewca.
W opisach i obrazach zwróć uwagę na zastosowanie techniki impresjonistycznej.