W tym zadaniu musisz napisać wypowiedź argumentacyjną, w której omówisz problematykę niebezpieczeństw, które rodzą ambicja i rywalizacja. W swojej pracy odwołaj się do Makbeta Williama Szekspira oraz do innych utworów literackich i filmowych.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
WSTĘP
(akapit 1.) – miejsce na wstęp (czym jest ambicja, czym jest rywalizacja) + teza (np. Ambicja może czasem prowadzić do niebezpieczeństw)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Makbet, William Szekspir; ambicja jest przepowiedziana, prowadzi do zbrodni, jest niebezpieczna, w konsekwencji do upadku bohatera i jego rodziny;
(akapit 3.) – Balladyna, Juliusz Słowacki; ambicja prowadzi do zbrodni, bohaterka samodzielnie sprowadza na siebie zgubę, popełniając kolejne zbrodnie, by zdobyć władzę (zwraca się przeciwko zarówno obcym, jak i sojusznikom).
(akapit 4.) – Whiplash, reż. Damien Chazelle; ambicja i rywalizacja początkowo pomagają bohaterowi osiągnąć cel, ale ostatecznie prowadzi do jego wypalenia i wewnętrznego zagubienia.
ZAKOŃCZENIE (akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami. W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Ambicja może prowadzić czasem do niebezpieczeństwaStanowisko: Tak/Nie | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– Ambicja może prowadzić do zagubienia i zniszczenia samego siebie (Whiplash);– Ambicja może prowadzić do niezwykle skrajnych rozwiązań (Makbet)– Ambicja może być okupiona bardzo poważnymi poświęceniami/kosztami (Balladyna) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | William Szekspir, Makbet (epoka elżbietańska, dramat);Juliusz Słowacki, Balladyna (romantyzm, dramat, Alina i Balladyna).Whiplash (rez. Damien Chazelle, film – amerykański dramat muzyczny) | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie. | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Inną wizję ambicji przedstawia...;Podobne niebezpieczeństwa wynikające z ambicji widoczne są w.… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |