W tym zadaniu musisz napisać rozprawkę, w której rozważysz, czy piękno jest obiektywne. W tym celu musisz odwołać się do utworów literackich i filmowych, a także do własnych przemyśleń.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
WSTĘP
(akapit 1.) – wstęp (czym jest piękno, różne kanony i sposoby rozumienia piękna) zakończony tezą (np. Rozumienie i postrzeganie piękna zależy od epoki).
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Daniel Naborowski, Na oczy królewny...; piękno kryje się w nieuchwytności, piękno jest niemożliwe do opisania
(akapit 3.) – Sonety, Petrarka; piękno związane jest z miłością do kobiety, wiąże się z cierpieniem
(akapit 4.) – Pieśń Panny XII, Jan Kochanowski; piękno powiązane jest z prostotą i powiązaniem z naturą
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami. W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Rozumienie i postrzeganie piękna zależy od epokiStanowisko: Zgadzam się | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą- Piękno powiązane jest z harmonią, rozumem (Kochanowski),- Piękno jest powiązane z miłością, wiąże się z cierpieniem (Petrarka),- -piękno powiązane jest z umiejętnością ciekawego przedstawienia, konceptem (Naborowski) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | - Jan Kochanowski (renesans, piękno powiązane z harmonią, rozumem)- Petrarka (renesans, sonety, miłość, cierpienie)- Naborowski (barok, wyliczenia, bogactwo, koncept) | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Z kolei...;Natomiast.;Piękno inaczej było postrzegane... | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |