W tym zadaniu musisz napisać wypowiedź argumentacyjną, w której rozważysz problem czy ludzie są wolni czy też zdeterminowani w swoich działaniach. W pracy musisz odwołać się do Makbeta Williama Szekspira.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
WSTĘP
(akapit 1.) – wprowadzenie do tematu (czym jest wolna wola, koncepcje ludzkiego losu) zakończone tezą (możliwa teza: człowiek jest wolny, samodzielnie podejmuje decyzje)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Makbet, William Szekspir; ambicja i żądza władzy bohatera doprowadza go do klęski; Makbet samodzielnie sprowadził na siebie ten los;
(akapit 3.) – Balladyna, Juliusz Słowacki; Balladyna świadomie dopuszcza się kolejnych zbrodni, sama dokonuje wyborów, ostatecznie sprowadza na siebie (także świadomie) karę
(akapit 4.) – Dziady cz. IV, Adam Mickiewicz; Gustaw przekonany był o boskim planie, jednak rzeczywistość pokazała mu, że wytyczona i zaplanowana ścieżka nie istnieje; ostatecznie sam dokonuje wyboru, by zakończyć swój żywot.
ZAKOŃCZENIE (akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami. W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Człowiek jest wolny, samodzielnie podejmuje decyzjeStanowisko: Zgadzam się | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– mimo przepowiedni, to Makbet samodzielnie decyduje się popełnić zbrodnię, a następnie, by popełniać kolejne zbrodnie (Makbet),– człowiek całkowicie świadomie dokonuje kolejnych wyborów, jest świadomy konsekwencji i kar (Balladyna),-choć człowiek może myśleć, że jego los został wcześniej zdeterminowany, to on sam ostatecznie podejmuje samodzielnie decyzje (Dziady cz. IV) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Makbet (dramat, sztuka teatralna, epoka elżbietańska, Makbet – główny bohater),– Dziady cz. IV (Mickiewicz, romantyzm, dramat romantyczny – niesceniczny, przekonanie o determinacji losu, okazuje się, że jest inaczej),– Balladyna (Słowacki, dramat romantyczny, romantyzm, Balladyna, Alina) | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Z kolei wolność widoczna jest w.…; Podobna wizja wolności/człowieka pojawia się...; Zupełnie inny obraz losu człowieka wyłania się... | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |