Obejrzawszy film, Ania zabrała się do odrabiania lekcji.
Sprzątając pokój mamy, znalazłam dawno zapomnianą bransoletkę.
Sprzątnąwszy mieszkanie, babcia mogła wreszcie odpocząć.
Oglądając zdjęcia, Tomek wracał myślami do ubiegłorocznych wakacji.
Dziadek potknął się, wszedłszy po drabinie na strych.
Wchodząc do sali, chłopiec rozejrzał się dookoła.
Zakrztusił się, jedząc śliwki i omal się nie udławił.
Zjadłszy obiad, zamarzyli o deserze.
Imiesłowy przymiotnikowe mają znaczenie zbliżone do przymiotnika i odmieniają się jak przymiotnik. Imiesłowy przymiotnikowe dzielą się na czynne i bierne. Imiesłowy przymiotnikowe czynne tworzy się wyłącznie od czasowników niedokonanych. Imiesłowy przymiotnikowe czynne tworzy się za pomocą przyrostka: -ąc, z końcówkami przymiotnikowymi: -y, -a, -e, -ego, -ej, itd. Imiesłowy przymiotnikowe bierne tworzy się za pomocą przyrostków: -n, -on, -t, z końcówkami przymiotnikowymi: -y, -a, -e, -ego, -ej, itd.
Imiesłowy przysłówkowe uprzednie tworzymy od tematu czasu przeszłego czasowników dokonanych za pomocą przyrostków: -wszy, -łszy.
Przyrostek -wszy dodajemy w zakończeniach imiesłowów przysłówkowych uprzednich wtedy, gdy końcówkę poprzedza samogłoska, np. zobaczy-wszy, odłoży-wszy;
a przyrostek -łszy –gdy temat imiesłowu przysłówkowego uprzedniego kończy się na spółgłoskę, np. usiad-łszy.