Termin „niespokojny chłopiec” (lub „niespokojne dziecko”) nie ma jednoznacznej definicji, ponieważ może być używany w różnych kontekstach i odnosić się do różnych zachowań lub cech dziecka. Ogólnie jednak, określenie „niespokojny chłopiec” może oznaczać dziecko, które wykazuje pewne zachowania lub cechy, które mogą być postrzegane jako problematyczne lub trudne do zarządzania.
Dedykacja napisana przez Janusza Korczaka na końcu książki wyraża jego wyjątkową troskę i oddanie wobec trudnych chłopców.
W tej dedykacji można dostrzec głęboką wiarę Korczaka w potencjał każdego dziecka, niezależnie od tego, jakie wyzwania czy trudności napotykają. Zachęca on chłopców, którzy mają trudności w poprawie swojego zachowania, do wytrwałości i hartowania swojej woli. Poprzez wskazanie na potrzebę bycia pożytecznym. Korczak zaznacza, że służba innym jest wartością istotną dla pełni życia.