Konwencja zakłada rozwój szacunku u dziecka wobec innych kultur, języków, wartości narodowych itd. włączając w to także naukę szacunku wobec wartości reprezentowanych przez ojczyznę dziecka. Dziecko ma być przygotowywane do pokojowej koegzystencji z innymi ludźmi – przygotowywać do tego ma nauka równości, poszanowania, zrozumienia oraz przyjaźni międzynarodowej (w tym pomiędzy odmiennymi grupami etnicznymi oraz religiami).
„1. Państwa-Strony są zgodnie, że nauka dziecka będzie ukierunkowana na:
a) rozwijanie w jak najpełniejszym zakresie osobowości, talentów oraz zdolności umysłowych i fizycznych dziecka;
b) rozwijanie w dziecku szacunku dla praw człowieka i podstawowych swobód oraz dla zasad zawartych w Karcie Narodów Zjednoczonych;
c) rozwijanie w dziecku szacunku dla jego rodziców, jego tożsamości kulturowej, języka i wartości, dla wartości narodowych kraju, w którym mieszka dziecko, kraju, z którego dziecko pochodzi, jak i dla innych kultur;
d) przygotowanie dziecka do odpowiedniego życia w wolnym społeczeństwie, w duchu zrozumienia, pokoju, tolerancji, równości płci oraz przyjaźni pomiędzy wszystkimi narodami, grupami etnicznymi, narodowymi i religijnymi oraz osobami rdzennego pochodzenia;
e) rozwijanie w dziecku poszanowania środowiska naturalnego”.