Skutecznej komunikacji sprzyja zachowanie uniwersalnych zasad. Zasada grzeczności wyraża się w uprzejmości wobec drugiej osoby w trakcie występującego aktu komunikacyjnego, dzięki czemu staramy się najlepiej jak to możliwe traktować odbiorcę.
Zasada aprobaty stanowi wstęp do otwartej i autentycznej komunikacji, a zasada współdzielenia umożliwia stawianie czoła różnicom występującym między osobami
i umożliwia łagodzenie napięć. Pozwala to na budowanie pozytywnej i zdrowej atmosfery, która staje się przestrzenią do prowadzenia efektywnych rozmów między jednostkami. Obrażanie i kierowanie złośliwych żartów w stronę naszego słuchacza zdecydowanie rozprasza jego i sprawia, że główny temat rozmowy schodzi na dalszy plan,
przez co komunikacja staje się nieskuteczna.
Skuteczna komunikacja opiera się na przestrzeganiu zasad w celu ograniczenia występowania zakłóceń w poprawnym nadawaniu i odbiorze komunikatu. Spełnianie zasad skutkuje budowaniu autentyczności rozmówców, co z kolei ma wpływ na zaufanie między nimi. Bycie kulturalnym stanowi swego rodzaju zaproszenie do rozmowy dla rozmówcy,
co jest już pierwszym krokiem na drodze do skutecznej komunikacji. Budowanie pozytywnej atmosfery pozwala na utrzymanie naszego rozmówcy w procesie komunikacyjnym. Szacunek, który będzie towarzyszył jednostkom podczas rozmowy, będzie spełniał potrzebę bezpieczeństwa i przynależności, gdyż pozwoli na przeprowadzenie komunikacji pozbawionej lęku np. przed wyśmianiem czy odrzuceniem.