Tekst 1 – kolejność składników w zdaniu jest podporządkowana hierarchii treści: punktem wyjścia jest wspólna wiedza nadawcy i odbiorcy dot. objawów pojawienia się wiosny, a punktem dojścia zaś nowa informacja, o reakcji pań na wiosnę. Akcenty padają na orzeczenia i dopełnienia opisów zjawisk przyrodniczych.
Tekst 2 – kolejność składników w zdaniu jest podporządkowana hierarchii treści: punktem wyjścia jest pojawienie się nowych osób w sklepie, a punktem dojścia zaś nowa informacja dot. tego, czego każda z osób żąda. Akcent pada na dopełnienia pożądanych przedmiotów. Według mnie taki szyk zdania powoduje, że odbiorca otrzymuje od razu gotową informację, na czym ma się skupić, czytając ten tekst.
Układ informacji – od czego się zaczęło, a na czym się zakończyło w opisie sytuacji tekstowych.
Kolejność wyrazów – sposób, w jaki zostają ułożone wyrazy w zdaniu.
W swojej wypowiedzi należy zwrócić uwagę na:
– strukturę tekstu – od początku do końca zaplanowany, ułożony opis;
– kolejność wyrazów, która za pomocą układu skupia uwagę odbiorcy na najważniejszych jego fragmentach.