Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! ☺
WSTĘP
(akapit 1.)
Przedstaw temat utworu oraz zawartą w nim problematykę.
Postaw tezę interpretacyjną.
Określ pokrótce, w jaki sposób spróbujesz uargumentować swoje stanowisko.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Opisz sytuację liryczną, scharakteryzuj osobę mówiącą.
Wskaż środki stylistyczne wykorzystane w utworze i określ, jaką funkcję pełnią.
Przedstaw kontekst biograficzny i literacki dzieła.
(akapit 3.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Określ powód nawiązania przez autorkę do średniowiecznego utworu.
Wskaż środki stylistyczne wykorzystane w utworze i określ, jaką funkcję pełnią.
(akapit 4.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Przedstaw główne przesłanie utworu.
Wskaż środki stylistyczne wykorzystane w utworze i określ, jaką funkcję pełnią.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów utworów, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
INTERPRETACJA UTWORU POETYCKIEGO
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja interpretacyjna | Teza interpretacyjna: Halina Poświatowska przedstawia w swoim wierszu nieszczęśliwą miłość będącą następstwem choroby. | 9 – koncepcja niesprzeczna z utworem, spójna i obejmująca sensy niedosłowne6 – koncepcja niesprzeczna z utworem, ale niespójna i/lub w większości obejmująca znaczenia dosłowne3 – koncepcja częściowo sprzeczna z utworem,0 – brak koncepcji lub koncepcja całkowicie sprzeczna z utworem, |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | – wiersz jako zapowiedź śmierci (prorocze słowa ujęte w ostatniej zwrotce utworu),– nawiązanie do średniowiecznych kochanków (odniesienia do „Dziejów Tristana i Izoldy”),– oparcie treści wiersza na wątkach autobiograficznych (choroba Haliny Poświatowskiej) | 15 – uzasadnienie trafne i pogłębione10 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione5 – uzasadnienie częściowo trafne0 – brak trafnych argumentów uzasadniających tezę |
Poprawność rzeczowa | – liryka pośrednia– Izolda bohaterką wiersza– sytuacja rozgrywająca się w szpitalu– wiersz składający się z trzech strof– paralelizm kompozycyjny– powtórzenia, epitety, ożywienia, porównania, metafory, personifikacja | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Głównym problemem poruszonym w wierszu…Utwór podejmuje ważny temat, jakim jest…Wiersz prezentuje cechy charakterystyczne dla [epoki/nurtu/stylu/autora]W utworze natrafimy na [nazwa środka interpunkcyjnego] | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |