Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! ☺
WSTĘP
(akapit 1.)
Przedstaw temat pracy, parafrazując zagadnienie przedstawione w poleceniu.
Ustosunkuj się do zagadnienia przedstawionego w temacie, stawiając tezę bądź hipotezę.
Określ pokrótce, w jaki sposób spróbujesz uargumentować swoje stanowisko.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Czy zjedzenie zakazanego owocu było aktem wyzwolenia człowieka?
Jaki wpływ na losy pierwszych ludzi miało złamanie Bożego zakazu?
Jakie szanse pojawiły się przed Adamem i Ewą, kiedy sięgnęli po owoc? Co dzięki temu osiągnęli? Czy coś stracili?
(akapit 3.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Czy zjedzenie zakazanego owocu było aktem wyzwolenia człowieka?
Jaki wpływ na losy pierwszych ludzi miało złamanie Bożego zakazu?
Jakie szanse pojawiły się przed Adamem i Ewą, kiedy sięgnęli po owoc? Co dzięki temu osiągnęli? Czy coś stracili?
(akapit 4.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem lub kontrargument, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Czy zjedzenie zakazanego owocu było aktem wyzwolenia człowieka?
Jaki wpływ na losy pierwszych ludzi miało złamanie Bożego zakazu?
Jakie szanse pojawiły się przed Adamem i Ewą, kiedy sięgnęli po owoc? Co dzięki temu osiągnęli? Czy coś stracili?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami lub sformułuj ostateczną tezę na podstawie wcześniejszej hipotezy.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Zjedzenie zakazanego owocu przyniosło ludzkości wyzwolenie.Stanowisko: Kushner słusznie zauważa, że sięgnięcie po zakazany owoc było przełomowym wydarzeniem w losach ludzkości. Hipoteza: Można się zastanawiać, czy w zjedzenie owocu z drzewa poznania przyniosło ludziom wyzwolenie.Stanowisko: Być może poznanie, czym jest dobro, a czym zło, przyniosło ludziom wolność. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– odwaga Ewy w odkrywaniu nowych rzeczy (interpretacja Kushnera)– przełomowy charakter wydarzeń w Raju (podniosły opis w Księdze Rodzaju)– negatywna wizja alternatywnego biegu zdarzeń (sytuacja opisana w „Jak ta historia mogła się zakończyć”) Rozprawka z hipotezą– odwaga Ewy w odkrywaniu nowych rzeczy (interpretacja Kushnera)– przełomowy charakter wydarzeń w Raju (podniosły opis w Księdze Rodzaju)– ściągnięcie na ludzkość zbędnego cierpienia (kara zesłana na ludzi w Księdze Rodzaju) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Adam i Ewa– wąż– zakazany owoc– drzewo poznania dobra i zła– Biblia, Księga Rodzaju | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – Po pierwsze/Po drugie…– Oprócz tego/Poza tym…– Warto zauważyć także, iż…– Z moich rozważań wynika…– Należy pamiętać także o tym, że… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |