Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! ☺
WSTĘP
(akapit 1.)
Przedstaw temat rozprawki, parafrazując zagadnienie przedstawione w poleceniu.
Ustosunkuj się do pytania zadanego w temacie, stawiając tezę bądź hipotezę.
Określ pokrótce, w jaki sposób spróbujesz uargumentować swoje stanowisko.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Co daje człowiekowi nadzieja?
Czy można zachować nadzieję w obliczu dramatycznej sytuacji?
Czy człowiek porzucający nadzieję może przetrwać?
(akapit 3.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Co daje człowiekowi nadzieja?
Czy można zachować nadzieję w obliczu dramatycznej sytuacji?
Czy człowiek porzucający nadzieję może przetrwać?
(akapit 4.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem lub kontrargument, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Co daje człowiekowi nadzieja?
Czy można zachować nadzieję w obliczu dramatycznej sytuacji?
Czy człowiek porzucający nadzieję może przetrwać?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: W świecie dotkniętym kataklizmem wciąż można zachować nadzieję.Stanowisko: Nadzieja jest człowiekowi potrzebna, kiedy staje on w obliczu trudnej sytuacji. Hipoteza: Można się zastanawiać, czy w da się zachować nadzieję w świecie dotkniętym kataklizmem.Stanowisko: Być może nadzieja jest czymś, co jest w stanie ocalić człowieka, gdy znajduje się on w dramatycznej sytuacji. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– nadzieja jako motywacja do walki (przykład ojca i syna z „Drogi”)– nadzieja jako ostatnia deska ratunku (przykład Nadziei z mitu o puszce Pandory)– nadzieja jako inspiracja do działania (przykład tytułowego bohatera „Kordiana” Juliusza Słowackiego) Rozprawka z hipotezą– nadzieja jako motywacja do walki (przykład ojca i syna z „Drogi”)– nadzieja jako ostatnia deska ratunku (przykład Nadziei z mitu o puszce Pandory)– kontrargument (złudne nadzieje jako zjawisko przysłaniające zdrowy osąd sytuacji – przykład Wokulskiego z „Lalki” Bolesława Prusa) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – nadzieja– „Droga” Cormaca McCarthy’ego– kataklizm, katastrofa, apokalipsa– wizje apokaliptyczne | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – Po pierwsze/Po drugie…– Oprócz tego/Poza tym…– Warto zauważyć także, iż…– Z moich rozważań wynika… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |